Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Adrenalinjunkies är vi allihopa, allihopa"

Publicerad: 17 Juli 2002, 05:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:14

Daniel Collin, försäljnings- och marknadschef på FLT Media, är dagens sommarpratare. Hans tes är att de gamla hederliga mutresorna får stryka på foten till förmån för event och upplevelser.


Ett riktigt bra event engagerar deltagarna så till den grad att känslorna tar överhanden. Jag tar utgångspunkt för den här spaningen i eget litet event jag hade den 2 juni. Det var bara jag själv som var deltagare men exemplet beskriver det jag vill åt med varför vi kommer att se fler och annorlunda event framöver.

Jag har inte kunnat låta bli att fundera över mitt eget engagemang och beteende när Sverige mötte England i sin premiärmatch den 2 juni. Jag satt hemma på en kudde placerad en meter från tvn. Soffan var inte att tänka på - den står hela 2,5 meter längre bak! Nej, detta var en match jag laddat mentalt inför sedan månader. Det är något speciellt med situationer där vi på förhand vet att våra känslor kommer att ta överhanden över förnuftet. Och visst är det ganska skönt när adrenalinet rinner till under kontrollerade former!?

Ja, kontrollerade former kanske inte alltid stämmer. Även om det innebär risk för hälsan kan jag plötsligt höra mig själv skrika och se mig stå och hoppa av eufori eller raseri. Hemma i soffan är det naturligtvis aldrig någon risk. Däremot när jag inser att jag är ensam om att stå och hoppa, vifta och jubla i falsett på Djurgårdens familjeläktare efter att AIK vänt underläge till seger kan jag förstå att jag utsätter mig för en risk. Föga kontrollerat.

Risk eller inte, det som händer är att känslorna tar över förnuftet. Jag har under de senaste åren regelbundet sökt mig till situationer som framkallar detta hos mig själv. Inte med någon annan tanke än att jag förmodligen annars skulle förtvina i den vardag av korrekthet och maskhållning vi alla mer eller mindre är med och skapar.

Jag tycker mig också se att allt fler aktiviteter och kundevenemang har den primära målsättningen att de ska bjuda kunden på en upplevelse. De gamla hederliga påkostade mutresorna blir allt färre till förmån för de enklare arrangemangen där kunden får svettas, bli smutsig, skrika, känna - leva. Och kunderna älskar det!

Daniel Collin

daniel.collin@flt.se

Mer om dagens sommarpratare:

Daniel Collin är försäljnings- och marknadschef på FLT Media. Tidigare var han marknadsdirektör på Svenska Dagbladet där han bland annat lanserade Svenskan i tabloidformat. Han spelar fortfarande i Svenskans lag i reklamserien på morgnarna.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.