Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Adlink köper Doubleclick

Publicerad: 13 November 2001, 08:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20

Internetsäljnätverket Adlink köper konkurrenten Doubleclicks europeiska verksamhet för närmare 290 miljoner kronor. Verksamheterna i Sverige slås samman och delar av personalen blir tvungen att lämna företaget. (Uppdaterad)


- Det blev klart i natt och är självklart jättekul. Vi blir utan tvekan ledande

i Europa, säger Niclas Hallstedt, vd för Adlink.

Personalen från de båda företagen får slåss om platserna. Några detaljer över

hur företagsledningen ska se ut samt vilka som blir tvungna att gå är dock inte

klara.

Kommer ni att behöva all personal?

- Förmodligen inte. Det tror jag inte. Vi ska vara fler än idag men inte så

många fler. Det kommer förmodligen att bli ett naturligt bortfall, det är inte

säkert att alla gillar den här affären, säger Niclas Hallstedt.

Adlink har idag 11 anställda, Doubleclick har 14.

Säljorganisationen Doubleclicks varumärke försvinner i Europa och verksamheten

kommer i fortsättningen att agera under Adlinks flagg. Adlink, vars verksamhet

är koncentrerad till Europa kommer också att jobba med Doubleclicks nätverk i

andra delar av världen.

Hur påverkar det här priserna?

- Initialt inte alls. Vi har ett marknadsanpassat pris och det finns andra

aktörer. Min förhoppning är dock att det ska kunna skynda på exempelvis

framtagandet av mätstandarder och liknande, säger Niclas Hallstedt.

290 miljoner kronor. Är det ett bra pris för Doubleclicks verksamhet?

- Det är mycket pengar, men Doubleclicks är onlekligen en stor aktör. De

tillför en hel del till vår verksamhet. Bland annat får vi nu täckning i

Italien, det hade vi inte innan. Nu finns vi i 12 eller 13 länder, jag är lite

osäker, säger Niclas Hallstedt.

Affären beslutas om på ett extra styrelsemöte med aktieägarna i slutet på

december. Allt pekar dock på att den går igenom, enligt Niclas Hallstedt.

På Doubleclick får vd Ola Heffler inte uttala sig om affären.

- Jag får inte säga något om vad som är på gång. Du får ringa till England. Jag

får inte uttala mig om vad som diskuteras, säger han.

Affären decimerar mängden säljnätverk på den svenska marknaden ytterligare.

Under senaste året har antalet säljnätverk halverats och akörer som 24/7 Media

och Netpool har försvunnit.

Adlink blir ohotat störst i Sverige och antalet sajter i nätverket blir cirka

150 efter sammanslagningen. Närmaste konkurrent är Adpepper som har runt 50

sajter att sälja på.

Klas Granström

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.