"Addressable TV är framtiden"

Stéphane Printz, Nordeuropachef på Freewheel.

Del 3 av 4. Dagens Media låter cheferna för fyra internationella ad tech-bolag berätta hur de ser på 2019. Vilka blir de stora trenderna? Stéphane Printz, Nordeuropachef på Freewheel, anser att "addressable TV" är framtidens marknadsföring.

OTT har ökat rejält de senaste åren, och kommer att fortsätta vara ett av de viktigaste utvecklingsområdena under 2019, menar Stéphane Printz, Nordeuropachef på Freewheel.

– Adaptionen har ökat med nästan 30 procent, och mer än hälften av de svenska hushållen betalar för minst ett streaming-abonnemang. Den här trenden håller i sig, vilket kommer att få stora mediehus att verkligen behöva tänka över hur de ska kapitalisera på de olika distributionskanalerna, och se över huruvida deras traditionella silos med reklam kontra prenumeration bör utvecklas till en hybridmodell för att skapa högre ROI på innehållet.

Stéphane Printz tror också mycket på “addressable TV” under 2019, det vill säga att olika reklamspotar riktas gentemot olika hushåll under ett och samma program – ett slags personalisering av reklamen i linjär-tv.

– Även om “addressable TV” har varit väldigt lyckat i en del länder, så är adaptionen i Västeuropa mer gradvis på grund av tekniska, regulatoriska och marknadsmässiga utmaningar. Trots en mer långsam utveckling, så är “addressable” framtiden för marknadsföringen och kommer att ha en lika stor påverkan som programmatic. 

Det beror till stor del just på möjligheterna till personalisering, säger Stéphane Printz.

– Personalisering blir allt viktigare för konsumenten, så att kunna skapa lokalt anpassade reklamspotar inom en nationell kampanj kommer att leda till mer relevanta och engagerande annonser och en bättre tittarupplevelse.

Läs mer

Del 1: Tom Duke, kommunikationschef på TV Squared: “Sverige är mitt i ett tv-skifte”

Del 2. Kate Owens, vice vd på Digital Element: "Uppkopplade enheter blir norm" 

 

Madeleine Nilsson

Redaktör

Publicerad 2018-12-28 13.33

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: