Add Health Media köper digitalbyrån Occident

Susanna Winkler, Occident och Brodde Wetter

Kommuniktionsbyrån Occident, som är nischade mot läkemedelsindustrin, tas över av Add Health Media.

Förvärvet av den digital kommunikationsbyrån Occident innebär att Add Health Media (AHM) effektivt kan ta betydande kliv inom sin digitala verksamhet, och att man nu strategiskt kan utöka sin tjänsteportfölj och service mot befintliga kunder. 

Occident är precis som Add Health Media profilerade mot läkemedelsindustrin. Båda företagen har genom åren byggt sina verksamhet kring arbetet med information och kommunikation inom segmentet medicin och hälsa.

– För oss har det varit avgörande att hitta ett sätt att bygga verksamheten in i framtiden och i övertagandet av webbyråverksamheten från Occident har vi hittat nyckeln till en framgångsrik formel för långvarig förvaltning och utveckling av Add Health Media. En utveckling som dessutom leder till nyskapande möjligheter för såväl de egna plattformarna som för befintliga och nya kunder, säger Brodde Wetter som är vd för AHM, i ett pressmeddelande.

Säljare, projektledare, utvecklare och designers på Occident följer med till AHM, i och med förvärvet.

– Occident erbjuder dels stabila, kreativa och genomarbetade digitala plattformar mot läkemedel- och medtech-branschen och dels en bred kunskap inom digital arkivering mot den offentliga sektorn. Affären är uppdelad där den digitala arkiveringen består i sin nuvarande form medan den digitala kommunikationsbyrån med webbproduktion kommer att drivas av Add Health Media. I Add Health Media har vi funnit en av landets starkaste aktörer på området som kan driva både befintliga affärer samtidigt som man förvaltar den kunskap och erfarenhet Occident har byggt upp under de senaste tjugo åren, kommenterar Susanna Winkler, som är vd för Occident.

Affären gick igenom per den 1 mars och innebär förutom övertagande av personal även övertagande av lokaler i centrala Stockholm, samt övriga delar av verksamheten tillhörande Occidents digitala produktion inom kommunikation och webb.

Occidents befintliga kunder och leverantörer påverkas inte av förvärvet.

Dagens Media skrev nyligen om att Schibsted lagt in 20 miljoner kronor i Add Health Media.

 

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2019-03-06 12.19

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: