Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Adcity möblerar om på Grand

Publicerad: 15 Januari 2007, 13:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:13

Grand, tidningen för de rika över 55 år, har nytillsatt vd, chefredaktör och säljfchef inför sitt fjärde nummer. Adcity Media har tagit över hela ägarskapet.


Tidningen Grand ägdes tidigare till liten del av Marcus Jibreus och hans bolag Vandergeld. Han var då vice vd på halvtid och halv tid helt ledig. Men nu är Jibreus bolag helt utköpt och han kliver istället in som vd för hela Adcitymedia.

- Tidningsidén är min från början. När jag jobbade som marknadschef på Avanza insåg jag att snittålder på privatebankingkunderna med 3 miljoner konor på kontot har en snittålder på 61 år. Ända sedan dess har jag velat göra något mot den här målgruppen.

Men även den nye säljchefen Martin Askne Isenberg förväntade sig få vd-posten för Grand. Det förklarar Marcus Jibreus med att de är ett litet bolag.

- Det är mest en organisatorisk grej, som vi fört diskussioner kring. Men stämningen är god här.

Ny är också chefredaktör Britta Rossander. Hon är sedan tidigare anställd på Rossander & Rossander som producerar tidningen.

- Våra förväntningar på annonsförsäljningen har både infriats och inte. Vi har inte riktigt nått den bredd vi hoppades, säger Martin Askne Isenberger.

Både han och Marcus Jibreus konstaterar att även om målgruppen är intressant har inte alla tagit konsekvenserna av det.

- Vi har dragit ett stort lass för uppvaknandet av målgruppen. Bank, finans- och resebranschen är med på noterna, men förvånansvärt få av de stora kapitalvarugrupperna som bilar och båtar som fattat vilka som köper deras produkter, säger Marcus Jibreus.

Grands fjärde nummer som kommer ut i början av februari. Den kommer att vara 92 sidor tjock, med en annonsvolym runt 40 procent och en annonsintäkt på 650.000-700.000 kronor. Upplagan, som är nu är Orvesto och TS-registrerad, ligger runt 36.000 exemplar. Tidningen distribueras gratis till alla som har en förmögenhet på minst tre miljoner kronor och är 55-70 år gamla.

Sara Hammarkrantz

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.