Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ad pepper köper 50 procent av Web Media

Publicerad: 16 Augusti 1999, 11:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:33

Det nederländska säljnätverket Ad pepper köper hälften av aktierna i det svenska nätverket Web Media.


- Det är ett synnerligen bra läge för oss att bli internationella. Nu kan vi

erbjuda våra svenska kunder plats på sajter i Europa och USA, säger Jörgen

Ellgren, VD för Web Media.

Intresset för svenska Internet-säljverk är stort, enligt Jörgen Ellgren.

- Många av de internationella nätverken har förstått att Sverige är en stark

marknad.

Jörgen Ellgren uppskattar marknaden till 400 - 500 miljoner kronor för 1999.

Det är högre än IRM:s uppskattning som ligger på 374 miljoner kronor.

Ad peppers främsta konkurrent är Double Click.

- Double Click finns liksom vi i hela världen.

I Norden finns Ad pepper i Danmark Norge och ska starta i Finland under hösten.

I USA samarbetar Ad pepper med Adsmart.

Web Media. som byter nu namn till Ad pepper media, säljer på ett 40-tal svenska

sajter däribland Yahoo, Expressen, Sportnow och Yesbox.

Företaget omsatte förra året 8-10 miljoner, prognosen ligger på samma nivå för

1999.

Jörgen Ellgren kvarstår som VD även efter affären.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.