Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ad-on hoppas omsätta 100 miljoner

Publicerad: 7 Februari 2001, 09:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

Ad-on, sajten där medieköpare ska kunna köpa medieutrymme, har varit stängd de senaste dagarna. Men ägarna tror sig kunna förmedla utrymme för 80-100 miljoner kronor under det första verksamhetsåret.


- Vi bygger om sajten. Vi gör om auktionsdelen som var för krånglig och vi

flyttar till ett billigare webbhotell, säger Göran Möller, en av sajtens

grundare och ägare.

Sajten togs i drift hösten 2001. Sedan dess har omsättningen varit blygsam även

om ett 20-tal affärer har genomförts, enligt Göran Möller.

Han är dock övertygad om att försäljningen kommer i gång och räknar med att

annonsutrymme värt 80-100 miljoner ska omsättas under det första hela

verksamhetsåret, hösten 2000 - 2001.

- Byråintäkten hamnar någonstans på fyra miljoner kronor. Det blir säkert röda

siffror under det första året, men sedan vänder det, säger han.

När kommer sajten igång igen?

- Det blir klart vilken minut som helst.

Adon bildades efter att Mediabörsen lades ned. Förutom Göran Möller är även

A-com och Tommy Gapinski ägare. Affärsidén är att via en sajt sälja

överskottsutrymme i medier. Målgruppen är främst de mindre medieköparna. I

kunddatabasen finns, enligt Ad-on, 1.700 potentiella medieköpare. Ad-on har

nyligen blivit medlem i reklamförbundet.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.