Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ad City Media bygger tv-nätverk på krogen

Publicerad: 31 Januari 2007, 07:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:12

Säljbolaget Ad City Media investerar tungt i sin annonslösning out of home tv. En ny vd har handplockats för att ro projektet i hamn, stora delar av styrelsen har bytts ut och en nyemission på 6 miljoner kronor har genomförts för att dra in pengar till en nordisk lansering.


Med out of home tv kan annonsörerna visa rörlig bild hos näringsidkare som har avtal om reklamexklusivitet med Ad City Media. Tv-skärmarna är hopkopplade i ett nätverk via internet och annonsören kan styra sina annonser ner till enskilda skärmar. Ett stort antal krogar, caféer, golfklubbar och gym runt om i landet ingår i Ad City Medias nätverk och krogkedjan O'Learys anslöt sig nyligen till samarbetet. O'Learys är en av de första aktörerna att prova out of home tv i stor skala när de sätter upp skärmar i 39 krogar. I dag har Ad City Media placerat ut skärmar på 93 ställen men målet är att koppla upp 180 ställen under 2007.

- Intresset från annonsörer och mediebyråer har varit stort. De har väntat på att vi ska nå en kritisk massa på köparsidan och nu är vi där, säger Marcus Jibréus, nytillträdd vd på Ad City Media.

Annelie Elfqvist, print- och utomhuskonsult på mediebyråns Scream är dock tveksam till formatet.

- Jag tror att den brusiga krogmiljön kan bli ett problem, särskilt eftersom det inte går ut något ljud tillsammans med reklamen.

Marcus Jibréus säger att det visuella elementet räcker för att tränga igenom och nämner en testkampanj som alkoholleverantören Bibendum genomförde för Pilsner Urquell.

- Kampanjen pågick i en månad på endast en krog och snittförsäljningen ökade från 120 flaskor öl i veckan till 2.280.

Marcus Jibréus har tidigare varit med och dragit igång Avanza och Pokerroom.com. Planer för Ad City Media saknas inte. En nyemission har gett ett tillskott i kassan på 6 miljoner kronor som ska användas för att föra ut Ad City Media på den nordiska marknaden med out of home tv som huvuderbjudande.

- Målet är att ha skärmar på 350 ställen i Stockholm, Oslo och Helsingfors, under första halvåret 2008.

Den entimmesslinga som rullar på skärmarna är uppdelad i tre delar. Den första delen upplåts åt lokalägaren, den andra består av redaktionellt innehåll. Under vintern rullar en slinga med extremskidåkning som ska dra till sig gästernas uppmärksamhet. Den tredje delen är ett annonsblock där Ad City Media säljer 15- eller 30-sekundersspottar. Befintliga kunder är Volkswagen, Breitling, Svenska Spel, Swedish Match, Audi, Nokia och flera spritannonsörer.

Det kostar 144.000 kronor i månaden att annonsera i out of home tv. Efter juni, när Ad City Media räknar med att ha fått upp skärmar på 120 ställen, ökar priset till 264.000 kronor.

Siffrorna för Ad City Medias 2006 är inte helt klara men Marcus Jibréus säger att omsättningen landar i trakten av 30 miljoner kronor och att företaget gör en vinst på tre miljoner kronor.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.