Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Action Aid kämpar mot könsstympning

Publicerad: 20 Februari 2009, 09:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:21

Renee Nyberg, Anna Book och Pernilla Wahlgren med döttrar ska hjälpa Action Aid att kämpa mot könsstympning, fattigdom och analfabetism. <b>Se filmen på Dagensmedia.se.</b>


Action Aid är en internationell välgörenhetsorganisation som fokuserar på kvinnofrågor. Till exempel jobbar organisationen mot könsstympning.

Tillsammans med Baluba Event lanserar de nu en kampanj som ska nå sin kulmen vid den internationella kvinnodagen den 8 mars.

För att sätta fokus på problemen med könsstympning, fattigdom och analfabetism har tre filmer där kända kvinnor och deras döttrar pratar om problemen tagits fram.

- I samtalen med Action Aid vandrade mina tankar till min systerdotter. Hon är 13 år idag och hade, om hon bott i Kenya, med stor sannolikhet legat i ett smutsigt rum och blivit omskuren nu, säger Jessica Bjurström, kundansvarig på Baluba.

Kommunikationsplattformen "Tänk om det varit min dotter, tänk om det varit jag" föddes ur det resonemanget. Därefter började Baluba arbetet med att hitta ambassadörer för kampanjen.

- Vi började jaga kvinnor som har döttrar i ålders där de skulle kunna utsättas för könsstympning och trafficing, säger Jessica Burström.

Valet föll på Renee Nyberg, Anna Book och Pernilla Wahlgren med döttrarna Emma, Felicia och Bianca.

- Det är väldigt tunga ämnen och döttrarna har visat ett väldigt engagemang och ställer upp helt gratis, säger Jessica Burström.

Även Baluba gör uppdraget till reducerad taxa.

Målet med kampanjen, som ska spridas viralt via sociala medier nätverk och bloggar med stöd av bannerannonsering, är att värva girlfriends till Action Aid. Konkret betyder det medlemmar som skänker minst 50 kronor i månaden.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.