Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Acti startar tidning för småbarnsföräldrar

Publicerad: 14 Februari 2001, 10:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

Företaget Acti, vars affärsidé är att editionera tidningar efter läsarens önskemål och därefter erbjuder riktade annonsmöjligheter, lanserar en ny tidning och sajt. Målgrupp denna gång är småbarnsföräldrar.


Actis småbarnstidning lanserar rakt in i en nisch som redan huserar åtminstone

sex andra titlar: Med Barn, Amelia Vänta Barn, Vi Föräldrar, Föräldrar och

Barn, Våra Barn och Föräldraguiden. Detta avskräcker dock inte Acti.

- Nischen med småbarnsföräldratidningar kanske är överfull, men vårt system

bygger på att vi frågar föräldrar om lov. På det sättet skapar vi en dialog med

föräldrarna och gör tidningen mer situationsanpassad efter barnets åldrar,

säger Björn von Matérn, marknadschef på Acti.

Tidningen ska alltså, på samma sätt som företagets övriga tidningar Voice och

Hybrid, editioneras efter läsarnas intresseområden.

Inte heller att Lycos dragit sig ur sitt 40-procentiga ägarskap i Föräldranätet

hindrar inte Acti från att tro även på en sajtsatsning. Till tidningen ska

nämligen en sajt kopplas som till en början får en mer administrativ roll i

editioneringsförfarandet.

Actis småbarnsföräldratidning och -sajt lanseras innan sommaren.

Voice har en räckvidd om 94 000 läsare enligt Orvesto Konsument 00:3. Hybrid

har enligt Björn von Matérn en räckvidd om 35.000 läsare. Acti planerade

tidigare också att starta en tidning för män, men de idéerna lades i malpåse.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.