Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Acta slår tillbaka mot Aftonbladet

Publicerad: 11 Februari 2009, 13:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:22

I flera artiklar har Aftonbladet och E24 anklagat kapitalförsäkringsbolaget Acta för att ha orsakat förluster hos kunder på hundratals miljoner kronor. Nu bemöter Acta kritiken på sin sajt. "Det är inte så lätt att få fram sanningen i Aftonbladet", säger Actas marknadschef Simon Kling.


"Actas dubbelspel med dina pengar". "Familjen Mattsson blev blåsta - på 1,2 miljoner". "Acta-ledningens order: "SSF - Sälj som fan". Det är tre av många rubriker som mött Aftonbladet och E24:s läsare den senaste tiden.

Acta är ett kapitalförsäkringsbolag som enligt tidningen sett till så att 4.000 svenskar förlorat över en miljard kronor på investeringar i kollapsade storbanken Lehman Brothers.

Nu slår Acta tillbaka mot Schibsted. Enligt marknadschefen Simon Kling fokuserar man mest på kommunikationen mot kunderna än utåt.

- Vi för en dialog med kunderna, det är bättre än att göra det i medierna, säger Simon Kling.

Han menar att artiklarna är felaktiga.

- Ingen kund har förlorat en enda krona på Lehman Brothers, men media skriver det ändå, säger han och fortsätter:

- Man bygger mycket av texterna på anonyma källor. Hela tidningen blir som en blogg, där alla kan skicka in anonyma åsikter som sedan tas in.

Actas informationsdirektör sitter i Norge och där samarbetar bolaget med pr-byråer. I Sverige görs det mesta av arbetet inhouse.

Hur tror du att skriverierna påverkar Actas varumärke?- Det är inte trevligt att bli smutskastad i tidningen. Det är klart att vi känner oss orättvist behandlade och att det påverkar hur folk ser på oss.

Simon Kling planerar inte att begära ett genmäle i Aftonbladet - eller vidta några andra åtgärder.

- Det måste finnas ett nyhetsvärde, och försvar har inget nyhetsvärde i kvällspressen, säger han.

Däremot har Acta skrivit sin version av affärerna på sin sajt.

Dagensmedia.se har sökt Jan Helin, chefredaktör på Aftonbladet.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.