Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Aco förlorade mot L'Oréal

Publicerad: 12 Februari 2008, 14:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:57

Kosmetikföretaget L'Oréal drog konkurrenten Aco inför Marknadsdomstolen och vann, vilket innebär att Aco måste sluta att använda termerna medical, ordination och diagnos i sin marknadsföring. Bryter företaget mot förbudet så väntar böter på 750.000 kronor.


Aco använde i sin reklam för produktserien Medical ett manér som L'Oréal ansåg kunde leda till slutsatsen att Aco är ett läkemedel. Reklamtexten i en kampanj löd:

"Diagnos: Känslig och lättirriterad hud. Ordination: Aco Medical Mild Tvål".

Aco försvarade sig med att produkterna inte såldes med några löften om några medicinska egenskaper och bestred L'Oréals talan i sin helhet, men Marknadsdomstolen gick alltså på L'Oréals linje och utfärdar hot om böter på 750.000 om Aco inte upphör med marknadsföringen.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.