Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Acne tar hem Vi-butikerna

Publicerad: 10 Januari 2007, 11:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:13

Vi-butikerna har bytt reklambyrå. Acne Creative vann efter en pitch med fem andra byråer. Därmed tappar Edison kontot.


I pitchen tävlade också Edison, Hallberg Torstensson, Smith, Marknadsmix och Houston. Acne som tog hem kontot är den största av byråerna.

- Acne kom med de klokaste och vassaste idéerna utifrån den brief vi givit byråerna, säger Patrik Hjert, marknadschef för Vi-butikerna.

Byråbytet kommer med största sannolikhet att innebära att Vi förändrar sitt reklammanér. Uppdraget innebär att Acne ska kommunicera Vi-butikernas kärnvärden, kedja består av fria handlare med lokalt anpassade butiker som enbart säljer märkesvaror.

- Marknadsföringen handlar om att ta en position på marknaden, det kommer att visa sig. Men vi är en relativt lokal företeelse och en liten spelare så vi utgår från de förutsättningar.

Under 2005 lade Vi-butikerna 103 miljoner kronor brutto i medier, enligt Sifo reklammätningar. Investeringarna kan mycket väl öka i år.

- I kraft av en kommunikation i ny tappning så kan det blir så att det tarvar en del.

Om mediemixen ska förändras är inte fastslaget än. Vi-butikerna har dr som huvudmedium och mixen för större delen av 2007 är redan satt.

Vi har ingen mediebyrå, utan sköter medieköpen internt, vilket man har gjort allt sedan Vivo-tiden.

- Än så länge har det inte kännts angeläget med en mediebyrå, men jag stänger inga dörrar.

Vi-butikernas pr sköts av Henrik Engberg Information.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.