Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Acne lanserar Axe med grottmän

Publicerad: 13 Januari 2009, 10:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:24

Acne Digital gör kampanjsajten när den nya Axe-doften lanseras globalt. Byrån har tagit fram ett vetenskapligt test för att läsa av manligheten i besökarnas skrik. Men även kvinnor kan vara med.


Axe senaste doft innehåller läderextrakt och lanseras globalt med hjälp av grottmänniskor klädda i läder. Acne Digitals spinner vidare på samma koncept. På kampanjsajten, www.unleashthemanleather.com, ska besökarna vråla som grottmän, för att se hur manliga de är.

- Det viktigaste för grottmänniskor är ju att kunna skrika, så vi byggde ett spel kring det, säger Klas Jonsson, cd på Acne Digital.

Byrån tog hjälp av en forskare från KTH för att ta reda på vad som får ett skrik att uppfattas som manligt. Utifrån det skapades ett system som läser av hur grottmannalikt speldeltagarnas skrik är.

Betyder det att bara män kan spela spelet?

- Nej, vi lättade lite på kriterierna så att alla kan vara med, även du.

Dagens Medias reporer bestämde mig för att avstå, av hänsyn till kollegorna.

- Ja, det är problemet med spelet. Men även poängen, att koppla digital teknik till en fysisk handling, säger Klas Jonsson.

Unilever-varumärket Axe jobbar med webbyrån Deasign på den svenska marknaden, medan Acne Digital jobbar med det globala kontot tillsammans med BBH London. Än så länge är det klart att Acne Digitals sajt ska lansera den nya Axe-doften i 15 länder. I förra veckan var det premiär i England, där Axe heter Lynx.

- Vi vet inte om det kommer en svensk version, det beror på hur lanseringen i andra medier ser ut. I England stöttas kampanjsajten av filmer och banners, säger Klas Jonsson.

Intresset för sajten ska även spridas med filmer på Youtube, med människor som spelar spelet, det vill säga skriker rakt ut, på offentliga platser. Bland annat på en tågstation.

Filmerna har tagits fram tillsammans med Acne Film, och är inspelade med dold kamera för att få med reaktionerna från folk runt omkring.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.