Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Acne gör gerilla för Riksteatern

Publicerad: 26 Januari 2007, 13:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:12

Riksteatern ska turnera på 50 orter med föreställningen ?efter Fredrik och har anlitat Acne att marknadsföra den. Med posters på stan som visar ett förhållande som brakar samman hoppas Riksteatern kunna locka nya besökare till teatern.


Acne har tagit fram tre affischer som ska sättas upp i gatumiljön. På den första står det med rosa text Fredrik du kom in i mitt liv, gav mig allt! Jag älskar dig! På nästa affisch har ord ritats in för hand och andra ersatts och då lyder budskapet: Fredrik du kom in i mitt underliv, gav mig HIV! Jag hatar dig!

Den tredje affischen är försedd med avdragbara telefonnummerlappar och en bild på Fredrik. Han skriver att han är ett mongo som förtjänar all skit han kan få. Han uppmanar läsaren att ringa honom men numret går till teatern där pjäsen spelas. På lappen uppmanas också läsaren att gå in på Fredriks My Space-sida där han framställs som en svekfull lögnare.

- Jag hoppas att det här reklamgreppet ska väcka uppmärksamhet och locka ungdomar att besöka oss, säger Vera Tjärnå, marknadsförare på Riksteatern.

Hon säger att gerillamarknadsföring var ett attraktivt val på grund av den låga kostnaden.

- Med de begränsade budgetar kulturbranschen har så var det här ett bra alternativ. Dessutom är det ett ovanligt och kul sätt att marknadsföra teater på.

Kampanjens målgrupp är unga från 16 år med speciell inriktning på ovana teaterbesökare.

Det är de lokala teatrarna som bestämmer var affischerna ska sättas upp.

- Vi har skickat ut materialet tillsammans med ett följebrev där vi förklarar målgruppen och att affischerna ska sättas upp där ungdomar rör sig. Det kan handla om allt från gym till kaféer och skolor.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.