Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Absolut blir queer i sommar

Publicerad: 29 April 2008, 11:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:51

Absolut, en av världens första stora annonsörer i gaymedia, uppmärksammar 30-årsjubiléet av regnbågsflaggan genom att klä sina flaskor i regnbågsfärgerna i sommar. Bakom den globala kampanjen ligger Family Business, Great Works och Jung.


Absolut annonserade i gaytidningen Advocate redan 1981. Spritmärket har även sponsrat en rad hbt-evenmang som amerikanska Glaad Media Awards.

- Vi på Absolut tycker att alla människor har rätt till sin egen livsstil. Vi vill också slå ett slag för mångfalden, säger Absoluts produktchef Melker Gustafsson, som varit projektledare för Absolut Colors.

Nu firar Absolut regnbågsflaggan med en global kampanj, samtidigt som drygt 300.000 flaskor får ett regnbågsskal. Den 15 juli dyker flaskorna upp på Systembolaget, lagom till Europride som i år hålls i Stockholm.

Regnbågsflaskan ska dessutom lanseras i tax free-butiker på utvalda marknader världen över.

- Ryssland och Polen är två länder vi inte lanserar flaskan i. Men i Turkiet, till exempel, hårdlanserar vi den, säger Melker Gustafsson.

Övriga kampanjinslag är en drinkbok samt en hemsida där besökarna kan dela med sig av sina "kom ut"- historier. Absolut skänker sedan alla intäkter till gayorganisationen Interpride.

Bakom kampanjen ligger reklambyrån Family Business, webbyrån Great Works samt pr-byrån Jung.

Gilbert Baker var den som designade regnbågsflaggan i San Fransisco, 1978.

- Att skylta med regnbågsflaggan är ett tecken på mod. Därför är jag jätteglad att Absolut är med och sponsrar detta, säger han på en presskonferens i Stockholm i dag.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.