Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Abba lanserar Kalles Guld - konkurrerar med Ejderns

Publicerad: 11 Februari 2008, 22:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:57

Abba Seafood lanserar nya Kalles Kaviar Guld i tv och på webben. Därmed konkurrerar Abbas med sitt eget premiummärke Ejderns.


Abba Seafood har under de senaste åren breddat Kalles-familjen med alltfler produkter. I dag finns tio olika smakvarianter, varav flera randiga varianter med smak av bland annat färskost, ägg och banan. Alla varianter blir inte långlivade.

- Kalles randiga med banan hade en stor topp vid lanseringen, men hardärefter sjunkit ned till en lägre nivå. Det är mer av en kampanjprodukt, så vi får se hur länge den blir kvar , säger Jenny Smith, marknadschef för Kalles.

Det senaste tillskottet heter Kalles Kaviar Guld, en kaviar med extra mycket rom. Romen är rökt sju gånger längre än i Kalles vanliga kaviar. Därmed konkurrerar Kalles Kaviar Guld med premiumkaviar som Abba Seafoods egen Ejderns.

- Kalles Kaviar Guld är ingen nischprodukt, utan mer en ordinär lansering i Kallessortimentet. Kalles Kaviar Guld riktar sig till de stora kaviarälskarna, säger Jenny Smith.

Fortfarande är det kaviarprodukterna som säljer mest i Kalles-familjen. Det randiga sortimentet står för 22 procent av försäljningsvolymen i Kalles-sortimentet och 11 procent av den totala kaviarmarknaden i Sverige. Kalles färskost har tagit cirka 4 procent av färskostmarknaden.

Kalles Kaviar Guld kommer att lanseras med tv som huvudmedium. Filmerna kommer att gå i TV4:s och Viasats kanaler under veckorna 10-12 och veckorna 17-20.

- Filmen är på 20 sekunder, med en animerad Kalle. Budskapet är att nu kommer en Kalles Kaviar med extra rom, som är lite rökigare i smaken, säger Jenny Smith.

Tv kompletteras med en bred webbkampanj under veckorna 10-14. Expressen.se, Lunarstorm och Tasteline är några av sajterna som är aktuella. Huvudbyrå för Kalles är Goss. Mediebyrå är OMD.

Janne Pettersson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.