Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

A-Coms vd: "Ingen vändning innan konjunkturen hämtar sig"

Publicerad: 27 Juni 2002, 13:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:14

Efter att A-Com igår rapporterade en förlust på 169 miljoner kronor efter finansiella poster ställer sig många frågan om A-Com kan vända skeppet som bokstavligt talat läcker som ett såll. Nytillträdde vdn Fredrik Sandelin hoppas på konjunkturen.


A-Com förändrar för närvarande sin verksamhet från att äga stora och väletablerade företag och byråer till att fungera som inkubator för nya och mindre företag i kommunikationsbranschen. Under tiden förlorar bolaget stora summor pengar, förlusten efter finansiella poster är i år närmare fem gånger större än förra året.

Omsättningen minskade med närmare 73 procent till 624 miljoner. Bortfallet relaterar Fredrik Sandelin till försäljning av medieverksamheter samt den vikande annonskonjunkturen. Och någon förbättring för A-Com innan konjunkturen hämtar sig är inte i sikte.

- Innan vi ser en konjunkturvändning lär vi inte se någon markant förbättring, säger Fredrik Sandelin.

Han kommenterar A-Coms resultat men vill inte ha någon del i koncernens historia:

- Jag tillträdde den 10 juni och bokslutet täcker en period fram till sista april. Kommentaren till siffran är att stora delar är nedskrivningar av goodwill-poster (72 miljoner kronor). Vissa bolag har också sålts med förlust, säger han.

Hur ska ni stoppa pengaflödet?

- Mycket av det strukturarbete som ska hjälpa till med det är redan gjort i och med nedläggning och utförsäljning. Dessutom har personalstyrkan minskats avsevärt och andra administrativa besparingsåtgärder är tagna.

Blir det bättre nu då?

- De verksamheter som är dåliga för koncernen har lags ner och avvecklats. Några goodwill-nedskrivningar ser vi inte heller framför oss och besparingsåtgärderna börjar bära frukt. Men vi ger inga prognoser.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.