Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

A-coms Fredrik Sandelin:Vi gör vinst i år

Publicerad: 22 Februari 2008, 12:06
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:56

A-coms negativa resultat var ett hack i kurvan, säger bolagets vdd Fredrik Sandelin.- Jag är inte nöjd med resultatet, men däremot är jag nöjd med de åtgärder vi tagit för att förbättra resultatet för 2008, säger han.


Som Dagens Media tidigare berättat redovisade byrånätverket A-com en förlust på 3,8 miljoner kronor före skatt för det förkortade verksamhetsåret 2007 (maj-december).

Fredrik Sandelin ser dock positivt på 2008.

- Vi tar engångskostnader på 11 miljoner kronor. Man kan se detta som ett hack i kurvan, säger han.

Resultatet exklusive engångskostnaderna uppgår till ungefär samma belopp som resultatet för motsvarande åttamånadersperiod året före, enligt Fredrik Sandelin.

Om jag ringer dig om ett år, går ni med vinst då?

- Oh ja. Vi är tillbaka på den nivå vi hade förra året, det bokslutsåret landade vi på 12 miljoner. Nu har vi skurit kostnader och förvärvat Spits, som ska leverera ett psotivit resultat.

Hur ska ni göra för att skära ned på kostnaderna?

- Vdn och ekonomidirektören i Spits har slutat, så där har vi redan sparat in 4 miljoner kronor. I går meddelade vi att vi avvecklar affärsutvecklingsfunktionen som vi haft centralt. Då spar vi ytterligare 3 miljoner. Vi ser över fler kostnaderna, slår man ihop två börsbolag finns det dubbleringar och överlappningar inom framför allt administrationen. Där ser vi över vad vi kan göra.

Vad blir det stora arbetet att utföra 2008?

- Vi ska etablera ett antal av våra svenska bolag på den norska marknaden, bland annat Bizkit, och etablera ett antal norska bolag i Sverige.

Planerar ni fler förvärv?

- Det kan bli fler. Men i första hand ska vi se till att våra bolag blir lönsamma på egen hand och att etablera ett antal byråer på andra marknader. Men i den expansionen kan det bli kompletterande förvärv.

I samband med köpet av Spits föddes planerna på ett nätverk med lokala reklambyråer efter norsk modell. Detta för att slå sig in på de lokala marknaderna samt skapa en distributionskanal för nätverkets övriga affärsområden. A-com letar just nu efter personer som ska rekryteras till nätverket, som heter Tibe.

- Målsättningen är att byråerna ska finnas på den svenska marknaden under 2008, säger Fredrik Sandelin.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.