Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

A-com vill lägga 50 miljoner på varumärkesbyrå

Publicerad: 9 Februari 2000, 07:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:31

Conrad Hvid och Futurebrands går samman. A-com hopppas på kraftfull expansion för sin nya byrå, som ska jobba med varumärkesrådgivning för företag i "den nya ekonomin".


- Vi ser att varumärken får en helt annan betydelse i den nya ekonomin, säger

Johan Ahlboerg, affärsutvecklare på det nybildade företaget.

- Betydelsen för immateriella världen och individualistiska beteenden ökar. Då

blir varumärken en allt starkare kultur- och värderingsbärare och det som

skiljer alltmer lättkopierade produkter som åt.

Idag har de ingående delarna ett 20-tal anställda som tillsammans drog in 21

miljoner kronor i byråintäkt under 1999. Men byrån, som ännu saknar namn,

siktar på en kraftfull expansion, också utanför Sverige. Den 1 april ska ett

kontor öppnas i London. Den nya byrån är en av A-coms mest strategiska

satsningar. Investeringarna i det nya bolaget kan hamna på 50 miljoner kronor

under de närmaste 3-5 åren. Då ska personalstyrkan ha ökat till 350 personer.

- Det baserar vi på vad våra kunder efterfrågar idag.

Vilka kunderna är vill Johan Ahlborg inte gå in på.

- Vi har ingen officiell kundlista, vi jobbar med de flesta välrenommerade

riskkapitalbolagen och deras startupp-företag. Vi hjälper både svenska och

amerikanska Internetföretag att expandera ut i Europa.

VD för det svenska bolaget blir Sara Öhrvall. Hon rektyterades från Volvos

kontor i Bryssel där hon jobbade med övergripande varumärkesstrategier.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.