Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

A-com bygger varumärke åt SOS Barnbyar

Publicerad: 11 December 2001, 07:06
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:19

SOS Barnbyar ökar marknadsföringen för att få in nya givare. Till sin hjälp tar organisationen A-combyråerna Graceland Hallstedt & Hvid för reklam och Sandberg Starcom för medieköp.


SOS Barnbyar har en mindre annonskampanj på gång i Stockholms tunnelbana. Men

organisationen vill ta till tyngre medel.

- Vi har tankar på att pröva mer annonsering nästa år. Men vi vet inte riktigt

hur, säger Elisabet Andersson, generalsekreterare för SOS Barnbyar.

Bakgrunden är en undersökning som visade att 80 procent av svenskarna kände

till SOS Barnbyar medan 8 procent också visste att organisationen ordnar hjälp

och faddrar till barn.

- Vi vill minska skillnaden och få fler att känna till vad vi gör.

Konkurrensen från andra organisationer ökar också.

- Alla bygger varumärke idag.

SOS Barnbyar har 130.000 registrerade givare varav 40.000 är faddrar och 1.500

företag. Huvudmålgruppen är kvinnor 50+.

- Men vi ser också ett ökat intresse från 60- och 70-talisterna. Svenskarna har

blivit bättre på att ge, och intresset kommer underifrån. Också företag är mer

intresserade av att ge stöd idag.

Idag jobbar SOS Barnbyar mest med dr.

- De utskicken blir för dyra. Vi vill jobba mer med prickskytte i stället för

med hagelsvärmar.

Organisationen lägger 5-7 procent av intäkterna på marknadsföring.

- Men då får vi tillbaka minst det dubbla. Annars lägger vi ner kampanjen.

Sedan tidigare jobbar SOS Barnbyar med A-combyråerna Graceland Hallstedt & Hvid

som reklambyråer.

Nu inleder organisationen även ett samarbete med Sandberg Starcom.

- Det var Graceland Hallstedt & Hvid som rekommenderade Sandberg Starcom.

Hur ser uppgörelsen ut?

- Vi har fått rabatt på byråernas arbete. Vi skulle aldrig ha råd att jobba med

de annars. Byråerna ser ett värde i att kunna hjälpa till.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.