Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

8.000 betalande inte nog för Ekonomi24

Publicerad: 24 April 2002, 12:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:16

8.000 betalande abonnenter och reklamintäkter på 250.000 kronor per månad räcker inte för att Ekonomi 24 ska nå lönsamhet. Samarbetet med Finans Vision är helt nödvändigt för att affärsnyhetstjänsten ska gå runt.


Ekonomi24 stängde sajten för gratissurfare den 10 december 2001. Målet var då att nå 10.000 betalande abonnenter

före sommaren 2002.

- Nu får vi se om vi når målet, det beror på några förhandlingar som kan bli klara före sommaren. Vi har ännu inte slutit avtal med alla stora bolag, säger Ekonomi24s vd Thomas Peterssohn.

Av de 8.000 betalande läsarna har 6.000 avtal som löper på minst ett kvartal, varav 80-90 procent löper på ett år, enligt Thomas Peterssohn.

Alla betalar dock inte fullt pris, 1.600 kronor inklusive moms för ett år.

- Vi har sålt fler gruppabonnemang och därför har snittprset blivit lägre än vi trodde.

Detta är en anledning till att Ekonomi24 inte blir lönsamt, även om målet att nå 10.000 abonnenter skulle nås.

Den andra anledningen är att annonsintäkterna ligger lägre än ursprungskalkylen.

- Annonsintäkterna är på för låga nivåer, även om de ligger stabilt på 250.000 kronor per månad. Intressant är att vi har sålt en hel del e-postutskick, vilket är mycket billigare än traditionell dr, och det har en del företag i den finanisella sektorn upptäckt.

När MTG lade ner Finanstidningen, skingrades redaktionen, och den nya tidningen som bildades, Finans Vision, inledde ett samarbete med Ekonomi24 för att säkra nyhetsflödet. Med mindre abonnent- och annonsintäkter än väntat, är det samarbetet med MTG som räddar Ekonomi24.

- Det ger ett betydande tillskott för oss, säger Thomas Peterssohn, som inte vill uppge hur mycket MTG betalar.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.