Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

70 miljoner från näringslivet till Expo 2010 i Shanghai

Publicerad: 21 November 2008, 07:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:35

Volvo och Ericsson sponsrar med 10 miljoner var, när Sverige deltar i världsutställningen i Shangai. "I utbyte får medfinansiärerna illustrera den svenska kompetensen i utställningen och kan använda paviljongen för egna aktiviteter", säger Hans Jeppson, generalkommissarie för svenska Expo 2010.


I maj 2010 öppnar portarna till Expo 2010 i Shanghai, den största världsutställningen någonsin, sett till antal deltagarländer och besökare. Arrangörerna räknar med omkring 70 miljoner besökare, varav 95 procent kineser, under de sex månader som utställningen pågår.

- Det här är snarare världens utställning i Kina än en världsutställning. Vårt syfte är att visa vad Sverige är för land och vad vi har för förutsättningar att arbeta tillsammans med Kina inom företagande, forskning och kultur, säger Hans Jeppson, som lämnar över generalkommissarieskapet till Annika Rembe i december.

Svenska staten har skjutit in 70 miljoner i projektet, men på villkoret att näringslivet bidrar med lika mycket.

- Vi kommer att få ihop de pengarna. Vi har 16 medfinansiärer än så länge. Det finns möjlighet för fler företag att ansluta sig, men det börjar bli sent, säger Hans Jeppson.

Bland de 16 företagen finns även Ikea, SKF, Atlas Copco, SEB och SCA. Bidragen varierar mellan 1 och 10 miljoner kronor.

- Målet är att de ska stärka sina relationer med den kinesiska marknaden och till syvende sist få valuta för pengarna. Det handlar inte om att få störst loggor eller mest yta på utställningen, utan vi vill ge en enhetlig bild av Sverige och berätta hur vi blev det lilla landet med stora företag och stor innovationskraft, säger Carin Lembre, projektledare på Springtime, som fått i uppdrag att få paviljongprojektet på plats.

Den främsta målgruppen är kinesiska beslutsfattare inom politik och näringsliv. Också toppstudenter och unga kineser som nyligen inlett sitt yrkesliv är intressanta som medarbetare i svenska företag i Kina.

- Det är ett komplext projekt när så många företag ska samsas och samtidigit få ut sina budskap. Det är också en utmaning att nå en kinesisk målgrupp varav många inte känner till Sverige särskilt väl, säger Carin Lembre.

Springtime samarbetar med Futurniture, som står för utställningens kommunikationskoncept, Tengbom, som gör utställningsinredningen och den kinesiska pr-byrån Eastway. Ledorden för den svenska utställningen är innovation, kommunikation och hållbarhet, något som det svenska paviljongbygget, signerat Sweco, ska symbolisera.

- Den är klassiskt svensk med en nordisk stramhet. Den är fantasieggande utan att vara tekniskt superavancerad, säger Hans Jeppson, som nyligen presenterade skisserna på paviljongen.

Den mellanstatliga organisationen BIE i Paris står bakom världsutställningarna. Länder kandiderar för att få hålla i en utställning. De större världsutställningarna anordnas ungefär var femte år på senare tid. Under 2000-talet har de varit i tyska Hannover och japanska Aichi. Däremellan arrangerar BIE även något mindre världsutställningar, senast i spanska Zaragoza i år.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.