Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

65 procent av svenskarna vill ha reklam i SVT

Publicerad: 4 April 2007, 05:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:08

65 procent av svenskarna tycker att SVT kan finansiera större evenemang, som OS, med reklam. Det visar en undersökning av Sifo. Mest reklamvänliga är män mellan 30-49 år.


Nästan hälften av de tillfrågade mellan 30-49 år anser att SVT och SR ska överväga reklamfinansiering för att utöka kvaliteten på innehållet. 55 procent av respondenterna tror att SVT kommer att ha en reklamfinansierad kanal inom tre år.

Tre av tio tycker att SVT även i fortsättningen ska finansieras via licensavgifter. Bland personer över 65 år anser 47 procent att tv-licensen ska vara kvar. Däremot anser 20 procent av alla respondenter att SVT ska finansieras via skatter. Den lösningen får störst stöd bland moderater (30 procent). En av fem stöder en kombination av tv-licens och skattefinansiering. Stödet för en sådan typ av finansiering är störst i åldrarna 30-49 år, 24 procent.

Undersökningen genomfördes mellan 7-13 mars 2007. 1.000 personer svarade.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.