Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

60 miljoner kronor ska locka danskar till Sverige

Publicerad: 21 Januari 2009, 12:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:23

Visit Sweden drar, tillsammans med företag i södra Sverige, igång en marknadsföringsstöt som ska få danskar att resa över sundet. Kampanjbudgeten för tre år uppgår till 60 miljoner kronor.


Både större och mindre företag deltar i kampanjen men merparten av pengarna skjuts till av Stena Line, Scand Lines, Öresundsbro Konsortiet och järnvägsbolaget DSB First. Även Göteborg och Malmö bidrar, tillsammans med flera andra regioner i södra Sverige. Visit Sweden agerar projektledare men har också bidragit till kampanjkostnaden.

- Det rör sig om lite över en miljon, säger Thomas Brühl, vd för Visit Sweden.

Tanken bakom kampanjen är att profilera södra Sverige som danskarnas andra hemmamarknad. Antalet långdistansresor minskar i lågkonjunktur medan kortare resor vinner mark. Genom att framställa resmålet Sverige som en vanlig inrikesresa, ska det bli fart på det danska turistandet i södra Sverige.

- Visit Sweden har 170 miljoner kronor årligen att marknadsföra Sverige för och nu lägger vi en större del av den summan på den danska marknaden. Genom att vara offensiva hoppas vi kunna ta marknadsandelar på en vikande marknad.

Thomas Brühl berättar att turistandes i Sverige slog all time high för fjärde året i rad, 2008. Ambitionen för 2009 är att hamna ovanför strecket för nolltillväxt.

Kampanjen riktar in sig på tre målgrupper. Så kallade "Dinkies", barnlösa par med två inkomster, "Rekordgenerationen", 40-talister med lånen avbetalade och mycket tid till att resa och "Aktiva familjer". Reklambudskapen till grupperna skiljer sig men kretsar kring den svaga svenska valutan, som gör att danskarna får mycket för sina pengar, naturupplevelser, den geografiska närheten och upplevelser i övrigt.

- Både målgrupperna vi riktar oss till och de upplevelser de efterfrågar har tagits fram med hjälp av omfattande marknadsanalyser.

Eftersom kampanjen riktar sig till tre målgrupper samtidigt så blir mediemixen bred.

- Vi ska köra i princip alla medier, från print och webb till tv.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.