Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

6.200 har laddat ner Cola-låten

Publicerad: 20 Mars 2001, 13:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:24

Coca-cola använde en halvfärdig låt från norska D'lay i sin reklamfilm. Nu har 6.200 svenskar laddat ner låtet från internet.


Coca-cola köpte låten Going wild and crazy för att ha till reklamfilmen

adventure quiz, en tävling som bygger på att deltagarna hämtar sitt lösenord på

förpackningen, går in på sajten och tävlar om resevinster. Kampanjen gick i

TV3, Kanal 5, TV4 och ZTV och tittarna fastnade uppenbarligen för låten och

ringde in till Coca-cola via 020-numret på förpackningarna.

- Vi hade 30-40 samtal om dagen från folk som ville köpa skivan, säger Richard

Sjöberg, informationschef på Coca-cola

Men någon färdig låt och någon cd fanns inte och Coca-cola bestämde sig för att

köpa en färdigställd låt från D'lay. När låten var klar fortsatte Coca-cola

kamapnjen men nu i radio och nu med erbjudandet om att tanka hem musiken från

internet som erbjudande. Resultatet hittills är att 6.200 svenskar har tankat

ned den från Coca-colas kampanjsajt och 800 har fått en gratis CD. 160.000 har

besökt sajten.

Men varför?

- Vi har en nära relation till vissa konsumentgrupper och när vi får en stark

signal från dem vill vi bjuda till lite, säger Richard Sjöberg.

Men det var väl inte för att vara snälla och dela ut skivor som ni körde

kampanjen?

- I vanlig ordning ville vi sälja produkter. Vi ville också lägga till en

dimension till av äventyr och spänning resor till varumärket.

Hur har det gått?

- Under februari har det gått fantastiskt bra. Kampanjen har definitivt en del

i framgången.

Fakta:

Projektledare på Coca-cola: Karin Nyberg

Reklambyrå: Publicis Welinder

Mediabyrå: Initiative Universal

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.