Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

6.000 betalar för E24

Publicerad: 11 Januari 2002, 11:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:18

Affärsnyhetstjänsten Ekonomi 24 har fått in 6.000 betalande abonnenter sedan sajten stängde för gratissurfare den 10 december 2001. Ekonomi 24 tycker att det har gått så bra att de vill höja priset.


Innan stängningen hade Ekonomi 24 som mest 160.000 unika besökare per månad. Nu får redaktionen nöja sig med att skriva för 6.000 betalande läsare.

- Det har gått mycket bättre än jag trodde. Vi har ju bara haft 15 säljdagar på oss, säger Thomas Peterssohn, vd och chefredaktör för Ekonomi 24.

Han fortsätter:

- När vi stängde sajten visste vi inte vad som skulle hända. Men det började ringa ordentligt. Vi fick 400 förfrågningar på en gång. Vi trodde det skulle ta tre månader att ta in 5.000 abonnenter. Det tog två veckor.

Thomas Peterssohn tycker att det har gått så bra att han aviserar prishöjningar före januaris slut.

- Mediebranschen ängslas och tror att det inte finns någon betalningsvilja. Men efterfrågan fungerar och företagen är inte priskänsliga.

Idag kostar tjänsten 900 kronor plus moms (1.124 kronor ink moms). De allra flesta abonnemang har tecknats av företag som har tagit gruppabonnemang. Därför är inte alla abonnenter fullt betalande. Thomas Peterssohn har ingen siffra på vilka intäkter försäljningen ger Ekonomi 24.

Siktet är att nå 10.000 betalande abonnenter under våren.

Ekonomi 24 räknar med att nå lönsamhet vid 10.000 fullt betalande abonnenter.

Främst är det chefer och företag inom it och finans som tecknat abonnemang.

- Företagen har inte själva vetat hur de ska hantera frågan (betalning av nyhetstjänster på internet). Så det har hänt att de samrått med dotterbolagen om hur de ska göra upphandlingen.

Sedan Ekonomi 24 stängde sajten har räckvidden minskat ordentligt. Thomas Peterssohn tycker inte att den minskade räckvidden är en nackdel för annonsförsäljningen.

- Vi har kapacitet nog att försörja annonsmarknaden. Det var ju inte direkt slutsålt innan. Om det behövs kan vi gott och väl hitta annonsutrymme på aktiekurserna och till framsidan som är gratis har betydligt fler besök. Och vi har annonsmöjligheter i e-postbrevet som har 50.000 unika mottagare.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.