Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

46 miljarder pr-kronor

Publicerad: 19 Februari 2008, 07:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:56

Svenska företag, organisationer och myndigheter spenderade 46 miljarder kronor på pr och information år 2007. Det är 6 miljarder mer än föregående år. 2007-02-19 10:52


Siffrorna kommer från Sveriges Informationsförening och branschorganet Precis Informationsindex. Stat, kommuner och landsting stod för ungefär en tredjedel av investeringarna i pr-branschen.

- För att fortsätta växa framöver måste pr-branschen göra previs just vad den gör nu: visa på att bra kommunikation ger bra resultat och är priseffektivt, säger Kaj Flick, generalsekreterare i Precis.

Några orosmoln framöver?

- Det är klart att vi följer konjunktursvängningarna till viss del. Men vi har märkt att företagen drar ned mer på reklamsidan i sämre tider.

Undersökningen visar också att den största delen av pengarna, 36 miljarder kronor, kommer från informationsbudgeterna. Mer än hälften av dem har också ansvar för varumärkesarbetet. 55 procent av den totala omsättningen är kostnader för anställd personal.

Informationsindex 2007 är den tredje upplagan av mätningen. Nytt för i år är att den inkluderar organisationer, vars investeringar i pr-branschen uppgick till 2 miljarder kronor förra året.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.