Gå direkt till textinnehållet

4000 har registrerat sig för att slippa spelreklam – på under en vecka

På under en vecka har nästan 4000 svenskar registrerat sig för att slippa splereklam.

Foto: Janne Næss

På bara några dagar har nästan 4000 svenskar registrerat sig på Spelinspektionens tjänst "Spelpaus", för att slippa reklam från spelbolag, och hindra sig själva från tillträde till spelsajter.

När den nya spellagen trädde i kraft den första januari, gick även Spelinspektionens tjänst "Spelpaus" live. Genom tjänsten kan svenskar registrera sig för att slippa direktreklam från de 60 spelbolag som fått licens i Sverige. Dessutom gör en registrering att man inte kan logga in på spelsajter under en period vars längd man själv bestämmer. På under en vecka har nästan 4000 svenskar registrerat sig på tjänsten. Majoriteten av de registrerade har valt att stänga av sig på obestämd tid.

Alla licenserade spelbolag ska vara anslutna till registret, och de som fortsätter marknadsföra sig mot spärrade spelare riskerar böter. Uppemot 5 000 kronor per felaktig mottagare, riskerar bolagen att få betala, eller i värsta fall 10 procent av den årliga årsomsättningen, skriver Di Digital.

Och misstag har redan begåtts. SVT rapporterar om en spelberoende kvinna som trots att hon registrerat sig på Spelpaus kunnat spela på en en Maltaregistrerad spelsajt. Nu riskerar spelbolaget att få betala en sanktionsavgift, eller att i värsta bli av med sin svenska spellicens. Koonsekvensen blir då att bolaget inte längre får verka på den svenska spelmarknaden.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2019-01-07 07.14

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: