Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

40 medier anslutna till Mediabörsen

Publicerad: 14 Juni 1999, 06:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:33

De båda Internetmarknadsplatserna för köp och försäljning av media, MediArena och Mediabörsen, har nu varit igång ett par månader. Medierna ansluter sig, men hur många affärer som verkligen görs på Internet kan ingen riktigt svara på.


- Det ser mycket bra ut. Sedan GAF (Godkända annonsförmedlares förbund) tog

över Mediarena är i stort sett alla mediebyråer närvarande. Just nu är 500

medier med i tjänsten, men min ambition är att få in fler, berättar Gunnar

Gidefeldt.

Mediabörsen hade som ambition att få med in 400-600 medier på sajten. Ännu har

bara ett 40-tal anslutit sig, men Tommy Gapinski på Mediabörsen är ändå

positiv.

- Vi har ett 40-tal medier som ligger ute på sajten, men det fylls på hela

tiden. Vi har fokuserat på att få en bred grund av medier, och nu intensifierar

vi bearbetningen av köparna.

Men hur många affärer görs på Mediarena och Mediabörsen?

- Det blir affärer av varje dag på Mediarena. Jag kan inte ge någon exakt

siffra, men det ligger 20-30 förfrågningar ute varje dag, berättar Gunnar

Gidefeldt.

- Jag vill inte säga hur mycket affärer det görs på Mediabörsen. Det är en del

av vår policy att alla affärer stannar mellan oss, medieköparen och

mediesäljaren, säger Tommy Gapinski. Gunnar Gidefeldt förklarar framgången med

att sajten har två vinnare, både mediesäljarna och köparna vinner på att

använda sig av Mediarena. Mediarena marknadsförs av att Gunnar Gidefeldt själv

pratar med potentiella kunder. Tjänsten kostar mellan 200-300 kronor i månaden.

Mediabörsen marknadsförs genom banners, riktade meddelande och via e-post.

Kunden på Mediabörsen betalar 5 procent av det aktuella beloppet när en affär

genomförs.

Hur går det med konkurrensen mellan sajterna?

- Mediarena och Mediabörsen är konkurrenter på det sättet att vi båda är

mediemarknadsplatser på nätet. Men sen skiljer sig tjänsterna vi erbjuder sig

markant från varandra. Vi förmedlar kontakter, medan Mediabörsen erbjuder hjälp

med steget som kommer sedan. Förhandling om pris etc, säger Gunnar Gidefeldt.

Inte heller Tommy Gapinski tar särskilt hårt på eventuell konkurrens.

- Vi befinner oss i en konkurrenssituation, men jag tycker inte den är

överhängande. Vi har en bredare målgrupp, hos oss kan vem som helst gå in när

som helst och handla medan man måste registrera sig på Mediarena.

Eva Wisten

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.