Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag23.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

300 miljoner för F&B i år: "Fan vad det är svårt"

Publicerad: 23 April 2007, 11:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:07

Reklambyrån Forsman & Bodenfors tar inte uppdrag från spel- och tobaksbolag. Men når ändå en omsättning på 300 miljoner kronor på uppåt 100 anställda i år och marginaler många bara kan drömma om. Byråns vd Erik Sollenberg försöker förklara framgångsreceptet.


Forsman & Bodenfors minskade i sitt bokslut för 2006 omsättningen med 6 procent till 258 miljoner kronor. Men byråintäkten ökade med 7 procent till 134 miljoner kronor.

- Det är den högsta byråintäkt vi någonsin har haft, säger Erik Sollenberg.

Men i år ökar även omsättningen. Och det beror på att andelen produktion som byrån förmedlar ökar.

- Vi ser en kraftig ökning av produktioner i år. Sannolikt ökar omsättningen även i förhållande till byråintäkten.

Och omsättningen kan öka rejält.

- Vi ökar med 30 procent det första kvartatlet. Det pekar på att vi spränger 300-miljonersgränsen i år.

Rörelseresultatet ökade med 16 procent till 32 miljoner kronor. Rörelsemarginalen hamnade på avundsvärda 24 procent. Personalstyrkan låg under 2006 på runt 90 personer.

- Men jag tror att vi har passerat 100 personer nu. Vi har många föräldralediga.

Erik Sollenberg räknar med fortsatt tillväxt.

- Byrån växer under en period, sedan går vi in i en konsolideringsfas för att säkra kvaliteten. Vi har en kraftig tillväxt under andra halvåret i fjol, men årseffekten kommer att slå igenom fullt i år. Vi får en kraftig tillväxt i år.

Kundportföljen spelar in.

- I början av föregående år gick vi in med färre kunder. Vi förlorade If och JC och hade ingen tillväxt per automatik, den skapade vi med nya kunder som Apoteket, Ving och Tele2 i Europa.

Åkestam & Holst säger att tillväxten inte är så viktig, hur ser ni på det?

- Tillväxt är inget självändamål. Men vi behöver förnyelse. Och vi har behov av nya människor, som utvecklar vår kultur. En förutsättning för detta är att vi växer.

Håller ni på att bli en fin byrå som helst jobbar med offentliga uppdragsgivare som Systembolaget, SVT och Apoteket?

- Jag håller inte med om den beskrivningen. Vi har ett antal kunder som hör till offentliga sektorn, Apoteket är definitivt ett uppdrag som har en kommersiell dimension. Men i vår totala tillväxt är det en massa andra uppdrag som står för tillväxten. Men ni kan välja era uppdragsgivare?

- Självklart konkurrerar vi med andra byråer om uppdragen. Men varje beslut att jobba med en kund är ett aktivt beslut. Det hoppas jag egentligen att alla byråer tar. Det viktigaste kriteriet när vi tittar på ett nytt uppdrag är att vi ska klara av att leverera, att vi kan brinna för uppdraget och göra ett bra jobb.

Men ni tar inte vilka uppdrag som helst?

- Självklart är vi blockerade av konkurrerande uppdrag. Och vi skulle inte ta på oss ett tobaksuppdrag. Om vi skulle ta ett speluppdrag skulle vi först ha en tung intern diskussion. Jag har full respekt för byråer som vill ta på sig den här typen av uppdrag. Vi måste kunna brinna för det vi ska göra.

Varför är ni framgångsrika?

- I grund och botten har vi en extremt stark kultur som vi har lyckats utveckla och hålla i över tid. Det finns en fokusering i det vi gör och vi följer den generella utvecklingen, om det till exempel kommer tillkommer nya medier. Vi har en enorm ansamling av talang med många duktiga människor som vill stanna kvar. Vår kultur är inriktad på kvalitet, på att göra ett bra jobb.

Och "bra jobb" är förutsättningen för resten.

- Branschen är rättvis över tid. Det är svårt att hålla i och utveckla sig om man inte gör ett bra jobb.

Erik Sollenberg tror också att byråns ägande och förmåga att klara sig genom lågkonjunkturer spelar in.

- Vi hade en underliggande tillväxt under hela lågkonjunkturen. Vi minskade inte personalen och stod extremt intakta. Vi har ingen huvudman som ställer krav på våra nyckeltal, vi kan bestämma själva hur vi jämnar ut konjunkturella effekter.

Så vad är lärdomen?

- Den främsta lärdomen är att: Fan vad det är svårt. Det är komplext. Det är enormt mycket både ock. Och det har vi bejakat. Det handlar om att upprätthålla kreativ integritet, men det får inte ske på bekostnad av att vi är ett affärsdrivande företag. Trygghet är jätteviktigt, men den får aldrig upprätthållas på bekostnad av att vi blir rädda. Här är det kriser hela tiden. Men i en trygg kontext. Vi pratar mycket om vårt kollektiva arbetssätt. Samtidigt bejakar vi individens förmåga, talang är personlig.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.