Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

260 procent upp för Kanal5.se

Publicerad: 3 April 2008, 07:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:53

Kanal 5s omlansering av sajten börjar ge frukt. För första gången sedan Big Brothers storhetsdagar under 2006 har sajten över 200.000 unika besök i veckan. Och enligt Jesper Weissglas, chef för nya medier, är webb-tvn sedan förra månaden lönsam.


Vecka 13 hade Kanal5.se enligt Kia Index 214.371 unika besökare, en ökning med nästan 260 procent sedan årsskiftet.

- Det är en kombination av många saker. Det är nu vi börjar se effekterna av nylanseringen i september och vi har haft många format som gått bra senaste tiden. Roomservicesajten går till exempel bättre än någonsin trots tio år på nacken, säger Jesper Weissglas, chef för nya medier på Kanal 5.

Webb-tv har enligt honom över en miljon visningar i veckan och sedan mars månad är tvn lönsam.

- Vi har ett nytt annonsformat dit vi fått in många stora varumärken och bra tillväxt på tittandet. Det är ju inga aktörer som talar om hur mycket pengar de förlorar på sin webb-tv men vad jag vet finns det inga andra aktörer än vi som är lönsamma på den sidan.

TV4 har haft stora framgångar med sin Let´s Dance-sajt på nätet. Jesper Weissglas vill dock inte prata om någon enskild So you think you can dance-effekt hos Kanal5.se.

- Visst gör dansen sitt men inte lika mycket som hos TV4. Framför allt är ju deras produkt betydligt större i rutan. Dansen är en av de delar som går bäst hos oss men det roliga är att många andra delar också går bra.

I början av april drog Kanal 5 också igång en rejtingblogg där kanalen skriver om vilka program som går bra och vilka som går mindre bra byggt på siffror från MMS.

- Vi har länge varit i gång och pratat med tittarna med branschtermer så det är inget konstigt.

TV4 särredovisar inte någon trafikdata för TV4.se men TV4 nya medier, där bland annat TV4.se, Recept.nu och Allears.se ingår har ökat sin trafik med 26 procent sedan årsskiftet till 1.154.673 under vecka 13. TV3.se hade samma vecka 115.377 besökare, en ökning med 57 procent sedan årsskiftet.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.