Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

22 procent färre svenskaCannes Lions-bidrag

Publicerad: 8 juni 2009, 10:02
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:31

Lågkonjunkturen slår mot reklamtävlingen Cannes Lions. De svenska byråerna har i år skickat in 523 bidrag, jämfört med förra årets 674 bidrag.


Totalt har bidragen till Cannes Lions minskat med 20 procent till 22.652 stycken. Detta trots att pr är ny kategori för i år. Värst drabbat är kategorin Press som har minskat med 32 procent till 5.048 bidrag.

- Vi kommer att se ett nedtonat Cannes i år. Det är fortfarande för tidigt att säga något om antalet svenska delegater, men det pekar mot att det blir färre, säger Digge Zetterberg, projektledare på Sveriges Reklamförbund som är partner till Cannes Lions.

Antalet bidrag 2009, procentuell förändring jämfört med 2008 inom parentes.

Cyber 2.205 (-20)Design 1.139 (1,2)Direct 1.364 (-19,6)Film 3.453 (-25,4)Media 1.840 (-8)Outdoor 4.498 (-23)PR 431 (-)Press 5.048 (-32,2)Promo 1.118 (1,4)Radio 1.153 (-8,4)Titanium/Integrated 403 (-6,7)

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.