Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"2009 blir ett jättetufft år"

Publicerad: 16 Februari 2009, 08:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:22

Stampens koncernchef Tomas Brunegård kommenterar mediebolagets bokslut och blickar framåt.


I dag, måndag, presenterade Stampen sitt bokslut för 2008. Omsättningen ökade något medan resultatet backade.

- Under de förutsättningar som blev under året är jag nöjd. Första halvåret var bra, det andra var sämre. Det berodde framför allt på det sista kvartalet, då vi såg en kraftigt försämrad annonskonjunktur, säger Tomas Brunegård.

- Samtidigt tar vi konsekvenserna av de förvärv vi gjort under senare år, vi har investerat kraftigt i att förändra strukturen i våra bolag och slå ihop dem, fortsätter han.

Hur ser du på framtiden?

- 2009 blir ett jättetufft år. Det finns regionala skillnader, Västsverige har det tuffare än resten av Sverige och det drabbar våra tidningar där. Vi drev igenom stora besparingsprojekt under 2008 och jag är glad att vi startade de åtgärderna före lågkonjunkturen kom.

Vilka affärsområden blir viktiga under 2009?

- Nätet blir viktigare för vår affär, vi har investerat tungt i webbpubliceringsplattformar och standardiserat dem.

Många tidningar kämpar med att hitta affärsmodeller på nätet. Hur ska ni göra för att tjäna pengar?

- Nätet bara har sina begränsningar. Men vi tror på att jobba över flera kanaler. Tidningen i dess klassiska form kommer att vara en viktig beståndsdel så långt jag kan se framför mig, vi sitter ju inte med en sådan kris som de amerikanska tidningarna gör. Därför är kombinationen av olika kanaler viktig för oss och gör att vi kan konkurrera med andra medier.

Under 2008 har Stampen bland annat blivit helägare av VLT och förvärvat gratistidningskoncernen GISAB. Tomas Brunegård tycker dock inte att Stampen gjort för många förvärv.

- Nej, det tycker jag inte. Jag är förvånad över att lågkonjukturen inte drabbade oss tidigare, och de förvärv vi gjort har vi gjort med insikten om att det kommer bli besvärliga tider framöver.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.