Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

20 miljoner sjösätter Glow

Publicerad: 17 Februari 2008, 22:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:56

Köpcenterägarna Unibail-Rodamco lanserar sitt gratismagasin Glow hårt. Unibail-Rodamco ser tidningen som sin huvudkanal, men överväger även att skaffa ytterligare egna mediekanal. Marknadsföringsbudgeten är rejält till tagen och det hanldar om en de största tidningslanseringarna i Sverige under det senaste året.


Idag delas det första numret av Glow ut i 325.000 exemplar i nio olika köpcenter. Tidningen kommer sex gånger per år i nio editioner och beräknas får en räckvidd på 650.000 läsare.

Glow marknadsförs i gratistidningarna punkt SE, City och Metro. Dessutom kör Unibail-Rodamco uppslag i Mitti-tidningarna på de orter där tidningen kommer ut i lokala editioner och stora vepor samt event i köpcentren där tidningen delas ut.

- Vi har en budget för lanseringen på 20 miljoner kronor för det första året. Det här är en oerhört stor satsning för oss och den första kampanjen vi gör som fastighetsägare, säger Lena Hedin, marknadschef på Unibail-Rodamco.

Glow blir Unibail-Rodamcos huvudkanal i marknadsföringen. Tanken är att stimulera köpandet i de köpcenter företaget äger. Målgruppen är främst kvinnor.

- Vi har sett över våra kanaler. De vi har att tillgå uppfyller inte alla våra mål. Damtidningar har för låg affinitet. Och vi tyckte det var roligt att äga vår egen kanal.

Glow ska få målgruppen att bli bättre och mer lojala konsumenter samt slå ett slag för nöjet med att handla. Glow riktar sig inte bara till konsumenterna. Unibail-Rodamco vill även göra en Ica och peppa affärsidkarna som hyr av Unibail-Rodamco.

- Vi vill hajpa våra handlare.

Handlarna får också köpa annonser i tidningen. Två annonssidor och åtta redaktionella vigs åt de lokala editionerna. Premiärnumret är på 82 sidor, men det är tänkt att tidningen ska nå upp i 100 sidor med en packningsgrad på 40-50 procent. Tanken är att tidningen ska vara annonsfinansierad. Helsidor kostar netto 99.900 kronor, lokalt från 5.160 till 19.960 kronor beroende på ort. Kostnaden för 1.000 kontakter beräknas hamna på 15 kronor före rabatt.

Men Unibail-Rodamco kan ha mer i sikte än en tidning. Butikerna har tv-system från RTV och köpcentren har utomhusreklam.

- Tittar man på vår franska organisation har de lagt allt i ett eget bolag. Våra köpcenter är en mediekanal i sig, säger Lena Hedin, som inte vill utveckla tankarna mer än så.

Glow tillverkas av Appelberg. Annonsförsäljningen sköter Carrymercial.

Första numret av Glow.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.