Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

19 tjänster bort när AFV och E24 fusionerar

Publicerad: 23 maj 2002, 06:17
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:15

Totalt 42 tjänster blir 23 när Affärsvärlden och Ekonomi24 slår ihop sina redaktioner. Främst drabbas personal som jobbar med informations- och databastjänster, eftersom den nya redaktionen ska lägga mest kraft på att återge Affärsvärlden dess forna status.


Förhandlingarna om personalminskningen inleds med facket under veckan.

Personalminskningarna ska vara genomförda före semestern.

- Vi prioriterar tidningen i stället för olika informationstjänster. Affärsvärlden har konkurrerat med bland annat Delphi om olika databastjänster och strategin för tidningen har pendlat mellan analys och tidning. Nu kör vi tidning, säger Thomas Peterssohn, chefredaktör för Affärsvärlden.

Kraftsamlingen kring tidningen innebär inte att sajten Ekonomi24 läggs ned. Thomas Peterssohn räknar med att Ekonomi24 överlever som varumärke.

- Tillsvidare forstätter betaltjänsten Ekonomi24 som tidigare, men den ska integreras med Affärsvärldens sajt (AFV.se). Vi ska använda båda varumärkena. Ekonomi24 blir vip-tjänsten som vi tar betalt för. Affarvärldens sajt blir gratistjänsten, som det ser ut nu.

Ekonomi24 går in med 14 tjänster, Affärsvärlden med 28. Den nya redaktionen ska ha 23,5 tjänster.

Hur ska ni klara både Ekonomi24 och en uppiffad Affärsvärlden med färre personer än vad tidningen hade?

- Organisationen vi har lagt är rimlig för att producera det vi ska göra. Affärsvärldens redaktion är skalad för en högkonjunktur och där har inte nödvändiga neddragningar gjorts. Det borde ha gjorts för länge sedan.

Redaktionerna slås samman till en. Alla reportrar ska jobba både med webben och veckotidningen.

Räcker personalneddragningarna för att ni ska bli lönsamma?

- Affärsvärlden var inte lönsam förra året, men den nya organisationen ska ge lönsamhet. Vi skär ner kostnaderna till en sund nivå, men under hösten gör vi också en offensiv satsning för att återta initiativet och bli det bästa affärsmagasinet för både annonsörer och läsare

Affärsvärlden ska göras om till hösten.

- Vi ska öka tillgängligheten i materialet och göra en omgörning under hösten för att även attrahera andra läsargrupper.

Kommer ni att söka en ny position för tidningen?

- Det blir en glidning åt något håll. Man ska känna igen Affärsvärldens identitet, men också få en ny känsla. Vi vill tillbaka till det som Affärsvärlden var förr, en viktigt tidning som uppmärksammades varje gång den kom.

Kommer ni närmare huvudkonkurrenten Veckans Affärer?

- Vi kommer att skilja oss från Veckans Affärer. Det är som skillnaden mellan porr och erotik, det är svårt att definiera men du känner igen det när du ser det.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev