Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

160 möten ska sälja Bråkenhielms toppformat

Publicerad: 16 April 2007, 14:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:07

CANNES. Anna Carrfors Bråkenhielm och hennes Talpa Scandinavia har 160 möten inbokade på fyra dagar under tv-veckan i Cannes. Bolaget, som omsatte 30 miljoner kronor under åtta månader ifjol, hyser stora förhoppningar. Idén om att låta andra bolag producera Talpas format i Sverige har skrotats.


Anna Carrfors Bråkenhielm har besökt tv-mässan i Cannes 22 gånger sedan början av 1990-talet.

Första gången jobbade hon som utvecklingschef på Strix och ägnade större delen av tiden åt att jaga Stephen Mowbray, som idag befinner sig i Cannes i egenskap av vd på Aftonbladet TV7.

- Stephen Mowbray var försäljningschef på Channel 4 i Storbritannien, och jag var ute efter På rymmen, säger Anna Carrfors Bråkenhielm.

Strix knep formatet, som i original hette Wanted, och levererade senare tittarsuccén till TV4, med efterföljande Hjalle och Heavy-hysteri.

Nu är Anna Carrfors Bråkenhielm i Cannes för andra året i rad som vd på Talpa Scandinavia, dotterbolag till det nederländska bolaget Talpa. Hon bläddrar i en 50 sidor stor katalog på balkongen till bolagets hyrda våning i centrala Cannes, och pekar ut några av de format som hon tror mest på.

Först ut är Missing Link, som är en miljöinriktad realityserie om åtta episoder. Tanken är att åtta personer, som drömmer om att träffa "the gorillas of the mist", ska få bege sig till Ugandas regnskog. Parallellt som tittarna får följa deltagarnas resa till och i Uganda, visas gorillornas liv i regnskogen.

- En del av tanken är att visa hur lika människorna och gorillorna är, säger Anna Carrfors Bråkenhielm, och berättar att människogruppen utser en egen "silverback" (gorillaflockledare).

Talpa har spelat in en pilot av Missing Link i samarbete med ett brittiskt produktionsbolag. En engelsk tv-kanal har redan nappat på idén.

- Men det har ännu inte fattats något produktionsbeslut.

Ett annat Talpa-format som Anna Carrfors Bråkenhielm tror starkt på är Stable Stars, en slags ryttarversion av Let's dance. Åtta unga, kvinnliga ryttarproffs får lära åtta stora kändisar att rida, i ett tv-program om tio entimmesepisoder.

- Programmet görs i samarbete med ridsportförbundet. Det är ett bra koncept som vi har fått stor uppmärksamhet för.

Apocalypse Now står också högt upp på Talpas lista över format som ska krängas i Cannes. I syfte att uppmärksamma miljöförstöringen på ett underhållande sätt, låter Talpa fyra miljöterrorister visa hur man på snabbast möjliga sätt kan kvadda jorden.

Personerna ska på ett Jackass-inspirerat sätt bland annat försöka sälja möbler gjorda av 100 procent regnskogsträd, och dränka svanar i olja.

- Det är ett miljöprogram med tvist. På ett roligt och satiriskt sätt visar man hur vi förstör jorden.

Talpa Scandinavia omsatte, enligt uppgifter, 30 miljoner kronor under de åtta verksamma månaderna 2006. Inte minst tack vare den stora Trälen-produktionen till TV4, som levererade färre tittare än förväntat.

I år har Talpa bland annat sålt ett 15 minuter långt yogaprogram till TV4 Plus, som ska sändas i hela 50 episoder. Dessutom har Telenor nyligen köpt talangsåpan Star Express, för sändning i mobilen. Programledare blir Ebba Hultkvist och Mange Schmidt.

- Det här är första gången jag åker ner hit med en hel katalog bestående av enbart mobilt innehåll. Det är det ingen annan som gör, och intresset från operatörerna är stort. Nu finns det helt andra vägar att nå ut, och det öppnar upp för nya möjligheter.

Anna Carrfors Bråkenhielm avslöjar att Talpa nu har övergett ursprungsidén att enbart utveckla format, och låta samarbetspartners producera programmen.

- Jag har tvingats besluta att när vi gör produktioner i Sverige, så måste vi producera själva. Dels för att kanalerna ofta vill att vi ska stå som ytterst ansvariga från början till slut, dels för att vi får viktig kunskap genom att göra den första produktionen själva. Kunskap som är viktig när vi sedan säljer formaten vidare.

Handlar det inte om att de stora pengarna ligger i produktionen, och inte i formatförsäljningen?

- Jo, om man är ute efter väldigt stora volymer. Men det stora värdet ligger i att bygga upp rättigheter. Rättigheter som kan överlåtas gång på gång.

Vad kännetecknar ett Talpa Scandinavia-format?

- Jag tycker ofta att vi har en humoristisk och sofistikerad touch på det vi gör, där tittarna måste tänka till. Vi gör även en del smalare grejer, samtidigt som underhållningsfaktorn alltid är viktig. Dessutom strävar vi alltid efter väldigt hög kvalitet i produktionen och i berättarsättet.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.