Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

16 miljoner back för TV8

Publicerad: 7 Augusti 2008, 08:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:43

MTGs kanal TV8 gjorde förlust i fjol igen, den här gången med 16 miljoner kronor. Samtidigt nära fördubblades omsättningen och betydligt fler fick tillgång till kanalen.


MTG köpte TV8 1999 och kanalen ingår i MTG Broadcasting. Förra året omsatte TV8 drygt 63 miljoner kronor, vilket var en ökning med 47 procent jämfört med 2006. Rörelseresultatet slutade på en förlust med drygt 16 miljoner kronor, jämfört med fjolåret då kanalen gick back med knappt 19 miljoner kronor.

- TV8 är en av de snabbast växande kanalerna. Jag är jättenöjd med att vi lyckats åstadkomma en sådan avsevärd omsättningsökning och samtidigt minskat förlusten, säger Birgitta Ståhl, vd på TV8.

Det har varit ett antal år av förluster nu, när räknar ni med att gå med vinst?

- Jag kan inte kommentera det, men jag ser positivt på utvecklingen.

TV8s medvetna penetrationen steg med 17 procentenheter till 58 procent i slutet av 2007. I december 2006 adderades TV8 till Canal Digitals familjepaket och från och med september 2007 ingår också kanalen i Comhems analoga och digitala utbud.

- Det ser bra ut och vi har inte sett den fulla effekten av den ökade distributionen ännu eftersom vi kom in i Comhem först hösten 2007. Vi finns numera i alla stora distributörers basutbud, så nu tittar vi på mindre nätaktörer, säger Birgitta Ståhl.

TV8 sänder nyheter, samhällsprogram, dokumentärer och allt mer underhållning. Kanalen har velat bredda sig till att vara både en aktualitets- och underhållningskanal och på senare tid sänder TV8 även sport.

- Vi kommer att visa VM-kvalen i fotboll. Det är ett sätt att visa på allvar att vi ger tittarna något som är angeläget och det kan vara både nyheter och större idrottsevenemang, säger Birgitta Ståhl.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.