Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

12 miljoner ska få arbetslösa att surfa till AMS sajt

Publicerad: 11 maj 1999, 10:45
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:33

Nu tar Arbetsförmedlingen upp kampen med rekryteringsföretagen om arbetskraften. På måndag inleds en rikstäckande reklamkampanj med syfte att informera om Arbetsförmedlingens rekryteringstjänster på nätet. Budgeten för kampanjen är 12 miljoner.


Under tre veckor kommer www.ams.se, arbetsförmedlingens adress på Internet, att

synas utomhus på stortavlor, pelare och i tunnelbanan, samt i annonser i ett

25-tal dagstidningar och ett 30-tal facktidningar (Affärsvärlden, Veckans

Affärer, Ny Teknik, Internet World och diverse studenttidningar).

Aktiviteterna inkluderar även radioreklam i vissa regioner samt

bannerannonsering på en rad olika sajter.

- På Internet prövar vi något nytt. Vi går ut väldigt brett ett par dagar och

ligger på många sajter, sedan ser vi var vi får flest tittare och begränsar oss

till dem, säger Clas Almén, direktör för Arbetsförmedlingssystemet. Målet med

kampanjen är att www.ams.se ska bli den främsta Internettjänsten för såväl

arbetssökande som arbetsgivare.

Men ni är ju redan den överlägset största rekryteringstjänsten på Internet

(fyra gånger så stor som den näst största förmedlingsaktören). Är det då inte

lite onödigt att slänga ut 12 miljoner på en informationskampanj?

- Nja, vi vill bli ännu större. Trots att det är många som använder oss har vi

upptäckt att det är många som inte känner till oss. Vi vill att den här

tjänsten ska bli lika naturlig att använda den som vanliga arbetsförmedlingen,

säger Clas Almén.

- Vi har också en pressad arbetssituation på våra kontor och det är klart att

om fler använder självserviceinstrumenten så leder det till en avlastning för

personalen, tillägger han.

Känner ni att ni behöver stärka er position gentemot rekryteringsföretagen?

- Nej, det blir i och för sig en följd av att vi går ut. Men vi skiljer oss

egentligen från de andra aktörerna genom att vi vänder oss till en bredare

allmänhet och riktar inte in oss på särskilda grupper.

I arbetet med kampanjen har Arbetsmarknadsstyrelsen samarbetat med reklambyrån

Sexton87 Ogilvy och mediebyrån Mindshare.

Jenny Åkervall

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.