Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

118.000 besökte Nescafés ungdomssajt

Publicerad: 7 Februari 2008, 05:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:57

Nestlé tänker arbeta långsiktigt via webben för att bygga upp ökad kännedom om Nescafé bland unga.


Hur skapar man kännedom om ett ganska traditionellt och inte särskilt hippt varumärke bland ungdomar 18-25 år? I Sverige har Nestlé byggt upp en webbsajt på temat In No Time. Payoffen för Nescafé är "Great coffee - in no time" och på sajten finns fler exempel på saker som görs "in no time": Du kan prova olika kläder, du kan "göra dig själv gammal", spela spel och se på roliga filmklipp.

Kopplingen till produkten Nescafé är inte överdrivet tydlig, men syftet är inte främst att sälja kaffe.

- Vi tror inte att det här ger några resultat på kort sikt. Det handlar mer om att skapa en bättre attityd till varumärket Nescafé på lång sikt. Det går visserligen väldigt bra för Nescafé just nu, men det beror nog på andra saker, säger Christopher Overton, kategorichef för kaffe hos Nestlé.

Innotime.se är en framgång i så måtto att sajten lockat ett stort antal besökare. Under tio veckor hade sajten 118.000 unika besökare. Antalet besök var 250.000. Filmsnuttarna på sajten visades 150.000 gånger när de länkades via mat- och spelbloggar samt videosajter som Bubblare, Youtube och Roligaklipp. En tävling på DVDforum.nu drog också in många besökare.

- Först gick vi ut via cirka 70 bloggar och sedan körde vi traditionell bannerannonsering på bland annat Aftonbladet, TV4, MSN och Birthday.se, säger Christopher Overton.

Enligt Christopher Overton tänker Nestlé fortsätta att jobba med aktiv marknadsföring via webben. Innotime-sajten har hittills bara lanserats i Sverige, men liknande sajter ska eventuellt lanseras i de övriga nordiska länderna.

Reklambyrå är Propaganda McCann i Köpenhamn. Webbyrå är Vertic Portals i Köpenhamn. Mediebyrå är Mediaedge CIA och pr-byrå är Prat PR, bägge i Stockholm.

Janne Pettersson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.