Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

110 miljoner tittar på Svantes program

Publicerad: 17 Maj 2008, 06:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:48

110 miljoner tittare i 43 länder bänkar sig samtidigt för att se Europas största direktsända tv-show. När Eurovision song contest sparkar igång är det Svante Stockselius, 52, som står vid spakarna.


Som hela europas schlagergeneral har han utvecklat tävlingen till en kommersiell succé. Nytt för i år är två semifinaler istället för en. Mer än 100 miljoner människor kommer att se de två deltävlingarna och finalen som sänds den 24 maj. - Det här har vuxit sig större än Superbowl, de har omkring 90 miljoner tittare, vi har över 100, säger Svante Stockselius.

Han är tillfälligt hemma i Sverige, nu på Villa Källhagen på Djurgården. På bordet ligger notan från lunchen som Expressens Anders Nunstedt precis bjudit på. - Jag bor ju fortfarande i Stockholm, och kan vissa delar av året jobba en del hemifrån. Men det blir mycket resor.

Han har en son på tre år, tillsammans med sin fru Kajsa Glanzén, 37, och bor i villa i Bromma. - Jobbet är fantastiskt kul, men det sliter en del, jag sa att jag skulle göra det här i fyra år, nu har jag hållit på i fem år.

Som chef för Eurovision song contest kommer han om drygt två veckor att stå i Belgrade Arena när livesändningen går igång. - Det är nervöst, men det är nästan värre innan, när man väl är där är det bara att åka med, och se till att man har bensin i reservgeneratorerna.

Tillfälligheter ledde honom från uppväxten i Ockelbo, Gästrikland, via Expressen, TV3, SVT och TV4, till toppjobbet inom EBU, European broadcasting union. - Det här är som en pojkdröm, sen jag var liten har jag drömt om att få jobba med melodifestivalen, jag läste alla tidningar och visste allt. Att sen få vara med ända upp i toppen…- Min mamma bor kvar i Ockelbo, så jag är där ibland. Det är ju jag och Daniel Westling som kommer därifrån, han är ju lite yngre, men vi ses ibland och morsar.

Resan inom EBU började när Charlotte Nilsson vann den europeiska finalen med "Take me to your heaven" 1999. - Det är min favoritschlager, det var det som tog mig in i det här, som gjorde att jag fick chansen att producera finalen i globen 2000.

Sedan dess har tävlingen vuxit - både kommersiellt och mätt i antalet tittare. - Det var en storhet som var sovande. Vi vågade ta det framåt och modernisera, ta bort en del av det nationalschauvinistiska.

Svante Stockselius är, sedan sin tid som nöjeschef på SVT, pappa till arrangemanget med deltävlingar ute i landet för den svenska uttagningen. - När vi gick och vann 1999 fanns det ju de i SVT:s ledning som inte var helt nöjda, som sa att "oj, varför skulle vi vinna det här, nu måste vi ju lägga ner nyheter på samiska…" Genom att ta in sponsorer producerades dock den europeiska finalen i Stockholm utan att några licenspengar behövde användas.

I år beräknas den europeiska finalen omsätta omkring 140 miljoner kronor, varav en stor del kommer från internationella sponsorer. - Vi har tagit det här från ett vanligt event till ett mulitevent. - Det var efter finalen i Stockholm som jag blev del av en arbetsgrupp som fick i uppdrag att förnya tävlingen, som ledde till att jag fick det här jobbet.

I Sverige har SVT - som enligt sändningstillståndet inte får ta in sponsorer - slutit ett avtal med Eventum. Genom att licensiera ut rätten att använda namnet Melodifestivalen kan SVT kringgå sponsringsreglerna, och på det sättet finansiera produktionen.

Även i övriga europeiska länder finns liknande konstruktioner - och det arrangerande landet slipper gå back. - Grekland gjorde till exempel en rejäl vinst när de arrangerade. - Man ska också ha klart för sig att public service ser väldigt olika ut, de flesta kanaler är oerhört mycket mer kommersiella än SVT, som tillsammans med NRK och BBC är de mest extrema exemplen på återhållsamhet. Eurovison Song Contest samarbetar med samma byrå som sköter Champions League, Team marketing i Schweiz.

De deltagande länderna betalar omkring 35 miljoner kronor i avgifter, internationella sponsorer bidrar med cirka 20 miljoner kronor. Till det kommer lokala sponsorer och biljettintäkter. - Ofta finns också avtal med den arrangerande staden, eller regeringen.

I år har evenemanget skakats av oroligheter i Kosovo, och samma dag som repetitionerna drar igång hålls parlamentsval i Serbien. - Vi lyckas ju ganska ofta hamna i länder där yttre omständigheter skapar oro, som till exempel Ukraina. - Och man vet ju aldrig, det räcker med att någon i en delegation går ut på en bar och krökar och sitter och skriker, så har man ett skandalslagsmål, som skapar irritation och som skvätter på arrangemanget.

Nyligen gick den serbiska extremnationalistiska rörelsen Obraz ut och hotade med att misshandla homosexuella i samband med tävlingen.- De gick ut och sa att "nu kommer det tiotusen bögar till Serbien, nu ska vi knacka bög". Samtidigt är Serbiens regering mån om att tävlingen avlöper problemfritt. - Jag har själv haft flera möten med Serbiens president inför årets final, jag tror verkligen att de kommer att vidta alla åtgärder som är nödvändiga. Det här är viktigt för Serbien.Mätningar som gjordes efter att Estland stod som värd 2002 visade att kännedomen om landet mer än fördubblades. - Bara med hjälp av den här ganska triviala underhållningen, turismen ökar, medvetenheten om landet ökar. Sådan uppmärksamhet går inte att köpa, för Serbien som är en ung nation är det oerhört viktigt att synas.

Omkring 2 500 journalister kommer att bevaka tävlingarna i Belgrad. - Det är större än ett OS, å andra sidan har vi lite av en öppna-dörren-attityd. Det är väldigt många som är ackrediterade som journalister som befinner sig i gränslandet mellan att vara fan och journalist. Vilket har en viss charm, det blir väldigt annorlunda presskonferenser. - Det är en hyfsad atlantångare att ro i land.

Framgångskonceptet, som fötts i och med att Eurovision Song Contest de senaste åren genomgått en omfattande förändring, ska nu gå på export. - Vi har redan sålt en licens till Mellanöstern och Nordafrika, så de kommer att göra en egen version. - Vi har också sålt förhandlingsrätter till Asien, Afrika och Sydamerika, inom några år tror jag att vi får se regionala varianter även där.

Intervjun med Svante Stockselius har tidigare varit publicerad i Dagens Medias papperstidning nummer 9 2008.

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.