Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

100-wattaren riskerar nedläggning

Publicerad: 6 November 2008, 11:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:36

Dagens Industri vill inte deläga 100-wattaren längre. Enligt avtalet måste Sveriges Annonsörer hitta en ny partner som Dagens Industri godkänner, och vice versa - annars kan tävlingen läggas ner.


Kvällens 100-wattare skulle kunna bli den sista galan någonsin. I dag ägs tävlingen till 50 procent av Dagens Industri och till 50 procent av Sveriges Annonsörer. Dagens Industri har sedan en tid tillbaka sagt att man inte vill fortsätta äga galan, men att man gärna är mediepartner i tävlingen.

Om DI hoppar av står Reklamförbundet redo att ta över.

- Vår styrelse har i flera år sagt att vi vill ha två reklamtävlingar i Sverige, en som mäter effekt och en som mäter kreativitet, säger Reklamförbundets vd Pia Grahn Brikell.

Men Sveriges Annonsörer har hittills varit motståndare till att släppa in Reklamförbundet.

- Varför ska Reklamförbundet äga en och en halv tävling och vi bara en halv, då är det bättre att vi äger och driver varsin tävling, sade vdn Anders Ericson till Bonniers reklamtidning Resumé i maj.

Nu säger dock Anders Ericson att Reklamförbundet kan vara aktuella som samarbetspartner.

- Förhandlingar pågår, säger han.

Är du motståndare till att Reklamförbundet får deläga tävlingen?

- Vi har ett styrelsebeslut sedan i våras att vi ska se över olika alternativ och, som sagt, förhandlingar pågår.

Enligt Sveriges Annonsörer och Dagens Industris avtal måste partnerna vara överens - den ena partnern kan inte göra någonting utan den andres vilja.

Vad händer om ni inte kommer överens - läggs 100-wattaren ned?

- Jag vet inte vad som skulle hända. Det skulle kanske vara en konsekvens men jag tycker den verkar vara osannolikt. Alternativet är att gå ut på en öppen marknad och köpslå. Jag tror dock att vi hittar en bra bas att stå på och Reklamförbundet skulle kunna vara en del av det.

Enligt Pia Grahn Brikell är det inte troligt att Reklamförbundet startar en egen, alternativ, tävling, om man nu inte skulle släppas in.

- Jag har sagt att jag tror att Sverige är för litet för två effekttävlingar, därför går vi gärna in i 100-wattaren som redan är etablerad, säger hon.

Dagens Industris Martin Ahrend säger att ingenting är klart om hur nästa år 100-wattare ser ut.

- Vi ser hela tiden över samarbetet. Jag känner inte till något slutgiltigt beslut i denna fråga.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.