Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

100 tjänster bort från Promedia

Publicerad: 13 Februari 2008, 08:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:57

100 tjänster försvinner i sammanslagningen mellan NA- och VLT-koncernerna. Det meddelade moderbolaget Promedia i dag.


Promediakoncernen har tidigare aviserat att 60-65 miljoner kronor ska sparas genom samordningsfördelar när NA- och VLT-koncernerna slås samman.

- När vi slår samman organisationerna uppstår en del överlappande funktioner. De berörda tjänsterna finns både inom redaktionen, annonsavdelningen och privatmarknad, säger Nils Engström, vd på Promedia.

Nu inleds MBL-förhandlingar.

I dag består koncernen av 1.500 medarbetare, varav 600 jobbar inom distribution som inte berörs av omorganisationen. Promedia ska genomföra organisationsförändringar för att nå samordningsvinster när de två koncernerna slås ihop. Bland annat it-systemen effektiviseras.

- Tolv it-system ska bli tre. Vi ska ha ett gemesamt it-system för respektive del, redaktion, annons och privatmarknad.

Sammanlagt räknar Promedia med samordningsvinster och kostnadsbesparingar på 100 miljoner kronor. Efter kostnaderna för omorganisationen förväntas nettobesparingen bli 60 miljoner kronor.

- Vi räknar även med intäktssynergier till följd av sammanslagningen. Vi har gjort bra saker i VLT som vi nu kan föra över till hela koncernen. Det första som händer är att vi får ett bättre annonserbjudande som ska ge 40 miljoner kronor.

Nils Engströms mål är att koncernen ska växa med 100.000 kunder på fem år.

- Vår svåraste uppgift, som vi delar med andra dagstidningar, är att försöka vända den nedåtgående trenden. Detta är ett sätt att ta oss an den uppgiften och utveckla produkten och öka upplagan ingen.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.