Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera
Innehåll från nat-casino.se

Varför använda sig av affiliate marketing?

Fler och fler inflytelserika mediehus, journalister och tidningar har snabbt valt att gå över till det digitala formatet, och det är onekligen online som det mesta av framtidens åsiktsutbyte kommer att ske. Mixen av sociala medier och nyhetsportaler har givit både kända och okända tyckare stor plats att uttrycka sig och i takt med detta förändras också nyhetsflödet. Det är en intressant marknad att sätta sig in i och här finns många olika sätt att stärka sitt varumärke på vilket i slutändan kan leda till en bättre ekonomi. Affiliate marketing är ett av dessa sätt som vuxit snabbt och tagit över en stor del av annonsmarknaden på nätet.

Publicerad: 26 Mars 2021, 14:50


Så fungerar affiliate marketing

Affiliate marketing är ett samarbete mellan ett företag eller varumärke som vill synas, en byrå som vet hur dessa ska marknadsföra sig samt en sajt eller en portal där den tilltänkta annonseringen kan passa in. Däremellan finns det såklart flera andra steg, men kortfattat beskrivet kan det fungera så. De tre olika komponenterna ställer olika krav på varandra, och olika affiliateföretag har olika krav på sina annonsörer. För att exemplifiera med kända varumärken kan vi utgå från följande scenario: Nike vill marknadsföra sina nya sneakers till en yngre grupp i svenska storstäder och tar hjälp av ett affiliateföretag. Företaget har i sin tur flera olika samarbeten med olika influencers, bloggare, artister och kändisprofiler och kan därmed föreslå att någon av dessa som har en följarkrets i rätt målgrupp marknadsför Nikes nya sneakers. Artisten, en ung musiker, postar en bild på sina nya sneakers på Instagram där han eller hon höjer dem till skyarna och ger sedan sina följare en exklusiv länk med bättre pris än någon annan får på just dessa sneakers. Artisten får en del av alla klick hans Instagram-inlägg genererar och Nike får sålda skor. Affiliateföretaget tar i sin tur en månadskostnad från alla de influencers, bloggare, artister och kändisar som de samarbetar med.

Kraven på affiliate marketing-samarbeten

Det ställs alltså krav på de som vill bli en del av ett affiliatenätverk och börja få betalt för olika produktrekommendationer. Samtidigt som influencers av olika slag alltså kan fungera som annonsörer, är det viktigt att dessa personer också profilerar sig i stil med företaget de marknadsför. Om en influencer visar sig ha provokativa åsikter eller blogga ut kontroversiellt innehåll blir de mindre attraktiva för ett affiliateföretag. Olika affiliateföretag ställer olika krav, men annonserna kommer inte fungera om annonsören inte känns trovärdig. Därför är det viktigt att para ihop rätt produkt med rätt annonsör, och det är detta som ett riktigt bra affiliatenätverk gör. Ofta har de mängder med olika marknader knutna till sig genom en rad olika typer av influencers och bloggare vilka alla riktar sig till olika målgrupper. För att bli en affiliate med något av dessa nätverk ska man helst redan har etablerat sig inom sin genre (bloggare, instagrammer, youtuber, musikartist etc.) och därmed redan ha en publik med förtroende för ens arbete. På samma gång måste annonsören verkligen vilja använda produkten eller kunna rekommendera den med trovärdighet, och inte ständigt växla mellan konkurrerande varumärken. Ett framgångsrikt affiliatesamarbete bygger på läsarnas förtroende för personen som rekommenderar produkten. 

Mindre tydliga samarbeten

Affiliate marketing behöver inte alltid vara ett instagram-inlägg på ett par skor, utan det finns mängder med sätt att generera klick på. Ibland handlar det inte ens om att sälja en produkt utan om att dra trafik till en specifik sida. Spelbolag och nätcasinon använder sig till exemepel av affiliate marketing av just denna anledning. Den svenska casinoportalen Nät-Casino.se samlar flera olika spelbolag på sin sajt och använder sedan affiliate marketing för att marknadsföra sig själv, och därmed många andra sajter på en och samma gång. Ju fler länkar man kan samla på en och samma sajt, och fortfarande vara trovärdig för de besökare som letar efter just denna information, desto mer profitabelt blir denna typ av affiliate marketing. Det är extra smart för jämförelsesajter som denna och andra liknande portaler som samlar kuponger, prisjämförelser eller länkar till olika typer av företag att använda sig av just affiliate marketing eftersom dessa ofta hamnar högt upp på sökresultaten i Google och därmed har ett högt annonsvärde.

Strömlinjeformat eller mer flexibelt?

En relevant fråga kring affiliate marketing är om det leder till fler möjligheter för företag och annonsörer, eller om det är affiliate-företagen som ställer kraven och formpressar både produkter och annonsörerna till att passa deras standards. Reklam och marknadsföring står alltid inför problem med maktstruktur och manipulation av både budskap och mottagare, och därför är det viktigt att just transparensen och förtroende bevaras mellan mottagare och sändare.

.

Texten är en annons från nat-casino.se