Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera
Innehåll från Flarie

Underhållningsplattformen Flarie stärkta i pandemins tider: ”Vi spelar mer än någonsin”

Det har varit och är för många inom branschen extremt tuffa tider, framförallt för de som lever på marknadsföringsbudgetar, men vissa kanaler har snarare gynnats av pandemins effekter. Mer sker online än någonsin tidigare, inte bara möten och e-handel, utan även spelandet – som har nått rekordnivåer världen över.

Publicerad: 8 September 2020, 12:15


Underhållningsplattformen Flarie, med fokus advergaming, har i Sverige cirka en miljon registrerade användare i sin spelapp och under pandemin har den dagliga aktiviteten ökat med mellan 20 och 30 procent.

”Hela våren har vi sett att våra användare i alla åldrar spelar fler spel och spenderar nästan dubbla tiden i spelen, från till exempel 9 minuter på en dag till 18 minuter. Det innebär för våra annonsörer, att budskapen i deras brandade spel sätter sig ännu bättre samt att konverteringen för flera har varit rekordhög”, säger Kim Ejebari, Head of Sales och medgrundare av Flarie.

Han fortsätter:

”Vi har haft flera framgångsrika kampanjer med varumärken som till exempel Yes och Froosh, som tillsammans med de erbjudanden vi har i vår Flarie Store från exempelvis Max och Espresso House, har gjort att vi har ännu fler nöjda användare. Vi har helt enkelt ett erbjudande där vi är där kunden är – i spel online.”

2,5 miljarder spelare

Totalt spelar idag över 2,5 miljarder människor världen över mobilspel. Flarie har också det senaste året sett ett enormt internationellt intresse inte bara för appen utan för hela deras utbud och erbjudande.

”Vi har idag en ganska bred portfölj av erbjudanden där vår teknologi kan appliceras på flera sätt, allt ifrån att hos retailers lägga brandade spel direkt på deras hemsidor för att öka konverteringen, till game-in-banners. Med dessa lösningar har vi idag kampanjer med olika annonsörer i tio länder”, säger Filip Tröger, VD och medgrundare, Flarie.

Ett av de områden som växt är Flarie Insights, där man i våras under pandemin exempelvis gjorde Sveriges hittills största undersökning tillsammans med Unilever, om pandemins påverkan på konsumentbeteende. Över 13 000 svenskar svarade på bara tre dagar, och en oväntad insikt var att vi kunde förvänta oss att se en nedgång i försäljningen i lågprisbutiker, då konsumenter tidigt i epeneminds start förväntades att handla all sin mat på samma ställe i större utsträckning än tidigare. Flarie Insights är ett affärsområde där Flarie även jobbar med sina partners inom hållbarhet, bland annat Stiftelsen Friends som i juni gjorde en stor undersökning om mobbning.

Vill växa globalt

Flaries ambition är, förutom fokus på hemmamarknaden, att växa snabbt även globalt inom de närmaste åren. Linda Nyberg, som är både delägare och styrelseledamot i Flarie, har jobbat mycket med globaliseringen av bolaget och innan pandemin slog till hade kontakter tagits i bland annat Storbritannien och Holland. Två marknader som Filip Tröger ser som högintressanta av flera skäl:

”Dels påminner konsumentbeteendet mycket om svenskars i dessa två länder, och vi jobbar redan medan stora globala varumärken så vi hoppas inom snar framtid kunna etablera även appen globalt”.

Men kanske mest intressant just nu är samarbetet i Asien med svenskägda Viral Accsess, där man nu är igång med kampanjer med världens största streamingbolag på fem olika marknader. Viral Access tog bland annat Daniel Wellington till Asien, så förhoppningen är stor att Flarie ska kunna etablera sig starkt där. Framtiden ser ljus ut tycker Filip Tröger, och även om pandemin drabbat Flarie hårt på intäktssidan de senaste månaderna, finns flera spännande samarbeten på gång, även med större techbolag.

”Vi har ett projekt på gång med ett global mjukvaruföretag som ser mycket lovande ut, just inom marketing och advergaming på deras plattform, så sammanfattat tror jag vi har ett mycket bättre 2021 framför oss än 2020”, avslutar Filip Tröger.

Läs mer på www.flarie.com

Artikeln är producerad i samarbete med Flarie och ej en artikel av Dagens Media