Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Innehåll från YouTube Works

Sverigepremiär för YouTube Works: Här är alla årets vinnare

Kommunikationstävlingen YouTube Works har haft Sverigepremiär. Här är vinnarna – som alla har lyckats använda YouTube på ett smart, engagerande och effektivt sätt.

Publicerad: 14 Oktober 2019, 09:07


YouTube Works är en global kommunikationstävling som för första gången genomförts i Sverige. Hittills har YouTube Works genomförts i USA, Storbritannien och Frankrike. I Sverige genomfördes tävlingen i samarbete med Sveriges Annonsörer och 100-wattaren. Den 10 oktober utsågs vinnarna i sex olika kategorier samt ett Grand Prix. Bland över 50 inskick, utsåg juryn totalt 21 nominerade bidrag som på ett strategiskt tillvägagångssätt vävt samman insikter, data och YouTube-specifika element för att uppnå resultat. Här presenterar vi vinnarna av YouTube Works 2019:

Bästa kreativa anpassning till målgrupp och kontext: För en modig musikvideo som på YouTubes villkor gör bolån både underhållande och omdiskuterade.
SBAB med Komma hem (låda, låda, låda) (SBAB, Emakina, Pineberry)

Bästa mobile first-strategi: För en nyskapande idé där mobilkulturen och influencers får huvudrollen i att ladda ett varumärke med känsla och mening.
NJIE med NJIE House (NJIE, Starcom, Universal Music)

Bästa inslag av YouTube-kultur: För ett rakt, smart och självklart möte med målgruppen på deras villkor, där varumärket blir samlingspunkten.
Nivea med Get Ready With Alice (Nivea, Wavemaker, Splay One)

Bästa YouTube för performance: För en framtidsorienterad insiktsfullhet om sök och köp på nätet, där tekniken skapar nya möjligheter.
Pricerunner med Jämför innan du handlar (Pricerunner, Precis Digital)

Bästa användandet av YouTube-format: För en lekfull utmaning av format, förnuft och konventioner, som gör det alla tråkigaste roligt på riktigt.
IKEA med Irresistibly pointless trueview (IKEA, Åkestam Holst, Carat)

Litet varumärke, liten budget, stort resultat: För en ärlig, härlig och folklig kampanj som med liten budget visar människor vägen till sitt drömhem.
Smålandsvillan med Hum om Hus (Smålandsvillan, Keybroker)

Grand Prix: För en vilja att ifrågasätta kommunikationens och Youtubes alla regler.
IKEA med Irresistibly pointless trueview (IKEA, Åkestam Holst, Carat)

Juryn utsåg också två hedersomnämnanden:
Effektredovisning: Blocket med Bakom varje annons finns en historia Samhällsansvar & Ideellt: Brottsoffermyndigheten med Av fri vilja

Alla vinnarna firades ordentligt på Asian Post Office den 10 oktober, där över 200 personer från branschen närvarade vid prisutdelningen. Stort grattis till alla vinnare och tack till alla som var med och tävlade. Vi ser redan fram emot nästa års YouTube Works!

Läs mer om YouTube Works

Artikeln är producerad i samarbete med YouTube Works och ej en artikel av Dagens Media