Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera
Innehåll från sijoitusrahastot.org

Så håller du din verksamhet flytande under krisen

Alla verksamheter kommer att påverkas av den kommande tiden, och vi vet ännu inte vart vi är på väg – kanske allt har normaliserat sig inom någon månad och kanske det här kommer att påverka mer än det kommande året. En sak är iallafall säker, den som inte tar sina egna initiativ och bara väntar in slutet kommer att få det svårt att klara ekonomin.

Publicerad: 27 Mars 2020, 10:19


Visa Ansvar

Led genom att visa ansvar. Om du kan göra ditt för samhället just nu så vinner du inte bara goodwill och lojalitet, du får också gott samvete. Pengar är en oro för alla just nu, även dina medarbetare och dina kunder, så genom att du erkänner det och låter bli att försöker roffa åt dig mer än vad du behöver så visar du vägen för andra.

Berätta om vad som händer med er

Du kan behålla dina trogna kunder genom att kommunicera med dem. Facebook är en god väg just nu, du kan berätta om det lilla och stora, vara personlig och förklara varför ni tar olika beslut. Du kan också be om hjälp utan att det verkar påträngande. Använd humor och uppriktighet.

En kort video kan betyda mycket just nu, och fler kommer att vara intresserade av att se på dem än vad de brukar vara. Foton är också bra, men kom ihåg att kolla bakgrund och tänk på att perspektiv kan se annorlunda ut i ett platt foto, så att du exempelvis inte ser ut att bryta mot avstånd eller tar i varor med händerna. Det går snabbt från god publicitet till shitstorm på nätet, och mindre verksamheter har ofta varken vana eller tid att bemöta den.

Så kom ihåg att även följa med i vad andra gör, inspireras gärna av de som gjort det bäst i dina ögon, och undvika andras missar. Det är viktigt att de initiativ som din verksamhet tar känns äkta och är förankrade, både från dina kunder och dina anställda. Och med det kommer vi till den kanske allra viktigaste punkten: dina medarbetare.

Ta hand om dina medarbetare

Dina medarbetare får det tuffare att göra sitt arbete just nu. Oavsett om det är deras egen kommande livssituation, deras rastlösa barn eller deras äldre föräldrar som spökar i deras tankar så ska du visa förståelse för minskad produktivitet. Hur viktigt är det att de arbetar fulltid just nu? Se till att de håller sig sunda, friska och glada och du gör ditt bästa både för samhället och din verksamhet.

Var lokal (investera i din omgivning)

 Oavsett hur du tänk dig att investera osakesijoittaminen den kommande tiden så är det viktigt att hålla fast i din lokalmiljö. Gå ihop med andra lokala verksamheter och stötta varandra. Dela på resurser om möjligt.  Var aktiv i lokala grupper på Facebook, sociala medier är otroligt viktigt just nu, och se vad som kan göras inom ramarna för din egen verksamhet, både för att underlätta för andra lokala företag och för exempelvis barnfamiljer och gamla som plötsligt befinner sig instängda i sina bostäder. Kanske din verksamhet kan erbjuda onlinekurser? Det öppnar sig plötsligt helt nya områden när alla nu har mer tid än vad de önskar och hela tiden följer de senaste nyhetsuppdateringarna. Återigen, det handlar inte om att exploatera situationen, det handlar om att stötta och hjälpa där det behövs och på så sätt visa upp berättigandet för din verksamhet. 

Läs mer här!

Artikeln är producerad i samarbete med sijoitusrahastot.org och ej en artikel av Dagens Media