Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag06.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera
Innehåll från Bonnier News Sales

Så blir framtiden för annonsörer utan tredjepartskakor

Tredjepartskakorna försvinner helt 2022. Men vad får vi istället, och vad ska digitala annonsörer tänka på i samband med det? Det är temat i den tredje delen av ”Programmatic Talks”.

Publicerad: 25 Juni 2020, 11:48


Programmatic Talks är programserien där Dilem Güler, Head of Business Development på Bonnier News Sales nördar ner sig i programmatiska och datadrivna köp tilsammans med en eller flera gäster. I det tredje avsnittet är gästerna Carl-Johan Laséen, Digital Director på OMG, och Nils Ekman, Head of Display och video på IPG Media Brands. Ämnet är om kakfesten verkligen är över och vad vi får i stället när tredjepartskakorna fasas ut och försvinner helt 2022.  

Tredjepartskakor har sedan en tid tillbaka blockerats av i de flesta webbläsare och Google-ägda Chrome annonserade i början av året att de kommer att fasa ut dem helt. Med det kom två läger, de som säger att det innebär döden för digitala medier, och de som säger att det kommer att lösa sig. 

– Vi vet att de kommer att försvinna, men det är lång tid dit. Vi tror att vi kommer att ha minst fyra stycken mätvalutor eller ersättande teknologier för att identifiera målgrupper online till dess. Någon form av apokalyps tror vi inte på, säger Carl-Johan Laséen i programmet. 

– Jag är ganska säker på att vi kommer att hitta alternativa lösningar. 

I avsnittet ger de båda gästerna också sina tips till annonsörer hur de ska agera nu när kakfesten är på väg att ta slut. 

– Det är viktigt att vara nyfiken och att läsa på, men också att testa och utvärdera. Det tror jag kommer att bli viktigt en tid framåt, säger Nils Ekman.  

Se tredje avsnittet av ”Programmatic Talks” här:

Se fler avsnitt av Programmatic Talks:

Avsnitt 1 & Avsnitt 2

Läs mer om Bonnier News Sales här!

Artikeln är producerad i samarbete med Bonnier News Sales och ej en artikel av Dagens Media