Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Innehåll från Google

Journalister måste förstå mekanismerna bakom falska nyheter

För att bemöta populister och antidemokratiska krafter behöver journalister bli bättre på att förstå de psykologiska mekanismer som får folk att hellre tro på falska nyheter istället för på faktabaserad journalistik.

Publicerad: 14 november 2022, 10:17


Det är budskapet i en exklusiv intervju med den prisbelönta författaren och journalisten Peter Pomrentsev som du kan se i det tredje avsnittet av News Media Talks. Han har skrivit "Nothing is True and Everything is Possible: Adventures in Modern Russia” och ”This is Not Propaganda: Adventures in the War Against Reality". Han leder ett forskningsinitiativ som utforskar samtida propaganda och vad man ska göra åt det.

– Desinformation går inte att lagstifta bort. Det har gjorts försök, men det har visat sig omöjligt att ens definiera vad desinformation är. I stället för att försöka bemöta desinformation bör strategin från både media och samhällets institutioner vara att bygga förtroende, säger han.

För att den seriösa journalistiken ska ha en chans i kriget mot populistiska krafter och falska nyheter behöver journalister förstå mer om mekanismerna bakom desinformation, enligt Peter Pomrentsev. 

– Det fungerar inte att slå motståndaren i huvudet med mer fakta, säger han.

– Motståndarna jobbar inte med fakta, de jobbar med identitet. De kommunicerar på smarta sätt som invaggar människor i känslan av att bli sedda och förstådda. Och de gör det med aggressiva argument. Journalisterna behöver bli bättre på att utmana dessa aktörer på deras egen planhalva och förstå mer om hur människor tar till sig och processar information. 

Uppkomsten av desinformation och falska nyheter ökar allt mer samtidigt som en stor del av svenska folket inte tar del av någon kvalitetsjournalistik.

Vad får det här för konsekvenser för branschen, läsare, annonsörer och samhället? Det är den röda tråden i serien News Media Talks, som Dagens Media producerar i samarbete med Google. 

I det tredje avsnittet, som sändes strax före valet, diskuterar Lawen Redar, riksdagsledamot (S), Anna Åberg, redaktionschef, Dagens Nyheter och Sara Överby, samhällspolitisk chef, Google Sverige, desinformation, påverkanskampanjer och journalistikens trovärdighet.

– Det viktigaste vi politiker kan göra är att säkra mediemångfalden, säger Lawen Redar. 

Programmet avslutas med en intervju med den brittiske forskaren Peter Field, som presenterar en ny rapport om hur annonsering i nyhetsmedier kan hjälpa företag att bygga sina varumärken. 

– Den klassiska nyhetsjournalistiken är ett bra sammanhang för starka varumärken att synas i med annonsering, säger han.

Se tredje avsnittet här>>

Tidigare avsnitt går att se här >>

www.dagensmedia.se

Texten är en annons från Google