Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Innehåll från www.borskollen.se

Hur pandemin skapat en perfekt miljö för spelbranschen

Vid första anblick kanske det inte är så svårt att förstå varför en pandemi som bäst förebyggs med karantän och fysisk isolering skapar gynnsamma förhållanden för spelföretag, men detaljerna av det hela uppmärksammas inte tillräckligt ofta. Redan innan pandemin gick det oerhört bra för spelbranschen, vilket innebar att de hade bättre förutsättningar och mer resurser att använda för att ta vara på den unika möjligheten som COVID-19 skapade åt dem. Det är inte säkert att dessa företag haft samma möjligheter om det gått dåligt för dem innan pandemin. Säkerligen hade pandemin hjälpt, men kanske inte till den grad att spelbranschen gått om många andra branscher som man kanske förväntar sig vara mer lukrativa.

Publicerad: 30 juni 2021, 07:54


För att få en övergripande bild av ekonomivärlden, är det viktigt att man följer nyheterna mycket nära. Samma sak gäller för spelbranschen. På börskollen.se hittar du lättillgängliga men djupgående analyser och förklaringar som täcker ekonomivärldens alla hörn och kanter. På sidan hittar du även relevanta ekonominyheter. Ta gärna en titt – den rekommenderas starkt!

Spelföretagens affärsmodell

Under de senaste åren, långt innan pandemin faktiskt, skedde det en transformation av många spelföretags affärsmodell. Spelintäkter kom nästan exklusivt från köp av spel, men eftersom konsumenter idag köper allt färre och spenderar allt mer tid på samma spel, har affärsmodellen behövt förändras. Nu baseras företagens intäkter på återkommande användning av samma spel och av samma spelarbas. Därav ser vi trender som mikrotransaktioner i spel som till exempel League of Legends och prenumerationsmodeller i spel som World of Warcraft.

Branschens fokus ligger alltså främst på att engagera varje individuell användare mer. Eftersom utvecklingen av denna affärsmodell skett i samband med teknologisk utveckling som lett till snabbare internet och bättre hårdvara, kommer ungefär hälften av spelintäkterna numera från mobilspel. Mobilspel är ett perfekt sätt att ständigt och kontinuerligt engagera sina användare, då mobilen alltid finns tillgänglig. Men även om mobilen, vars användning för spel inte påverkas av att individen är hemma eller inte, har spelbranschen som följd av mer frekvent hemmavistelse ökat sina vinster markant.

Hur COVID-19 påverkat spelföretagen

För att kort svara på artikelns huvudfråga – anledningen till att pandemin skapat en perfekt miljö för spelbranschen är att den har utökat företagens potentiella kundkrets. Människor som tidigare aldrig varit intresserade av spel börjar nu leta efter saker i hemmet för att lindra tristessen, och spel är ett naturligt och lättillgängligt val.

En annan anledning är den sociala aspekten av spel. Många brukar jämföra spel med sporter. Båda spelas ofta tillsammans i syfte att socialisera och när det kommer till spel behöver du ju inte röra dig från vardagsrumssoffan. Visserligen är det helt stillasittande, men socialt har det ungefär samma effekt – du utför en engagerande aktivitet tillsammans med andra. Sammanfattningsvis har alltså människor mer tid för fritidsaktiviteter, mindre möjligheter för fysiska träffar och frekventa uppmaningar att isolera sig. Det är ju verkligen inte konstigt att spelföretagen gottar sig i en sådan situation!

.

Texten är en annons från www.borskollen.se